Norvégia márciusban kívánja bevezetni a 12 éven aluli gyermekeknek szóló reklámok tilalmát, s más európai államokban is fellelhető a hasonló törvényi szabályozás. A tét önmagában nem nagy: Magyarországon tavaly összesen 408 millió forintot költöttek el a játékszektorban hirdetésre (tarifaáron, a valós forgalom ennél körülbelül egyharmaddal kisebb).
Görögországban a játékok televíziós reklámozása tilos, a svéd reklámtörvény értelmében pedig -- amely Európában a legszigorúbbnak tekinthető -- 12 év alatti gyerekek számára nem lehet az elektronikus médiában reklámozni. Az unió soros elnökségét betöltő skandináv ország mindenképpen rá kívánja irányítani erre a kérdésre a figyelmet.
Mint világszerte, úgy Magyarországon is időről időre napirendre kerül a gyermekekkel kapcsolatos reklámok szabályozása -- mondta lapunknak Egri Gábor. A Magyarországi Reklámügynökségek Szövetségének főtitkára azonban úgy látja: itthon a reklámtörvény, valamint a jól működő szakmai önszabályozás megfelelő keretet ad a problémák megoldására. A hazai kommunikációs szakemberek tisztában vannak e különleges célcsoport jellemzőivel, amelyeket a kampányok során maximálisan figyelembe vesznek -- vélekedett a főtitkár.
Meggyőződésem, hogy Magyarországon érvényesül az önszabályozás a gyermekeknek szóló reklámokban, mert a szakma felismerte, hogy ez számára is érdek -- fejtette ki Merényi Éva, a Lowe Lintas GGK reklámügynökség ügyvezető igazgatója. Szerinte meg kellene határozni, hogy mi minősül "gyerekreklámnak": a számukra gyártott termékek reklámozása, vagy az őket szerepeltető hirdetések, függetlenül attól, hogy ők alkotják-e a célcsoportot. Önmagában egyik sem elítélendő -- hangsúlyozta. A probléma legfeljebb a reklámozás "hogyanja" lehet, ami nem törvényi, hanem önszabályozás kérdése. Ami jogszabállyal megoldható, azt a reklámtörvény tartalmazza -- mondta az ügyvezető igazgató.
Az Önszabályozó Reklám Testület főtitkára is úgy látja, hogy az itthoni jogi szabályozás elengendő. Nem lenne célszerű olyan módosítás, ami eleve tiltaná gyerekek szereplését a reklámokban -- mondta Fazekas Ildikó. Jól működik az előzetes "szűrés", a Magyar Reklámszövetség vagy az Önszabályozó Reklám Testület szakértői bizottságától a reklám megjelenése előtt gyakran véleményt kérnek az ügynökségek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.