Bár még mindig sok a panasz az utazási irodákra, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnek (FVF) nincs arra lehetősége, hogy az eddiginél alaposabban ellenőrizze ezeket a vállalkozásokat - közölte lapunk érdeklődésére Dienes Katalin, az FVF főtanácsosa. E munkában viszont a közös fellépés az önkormányzatokkal, az APEH-hel, a közlekedési felügyelőséggel, valamint a rendőri és vámszervekkel erősíti tevékenységük hatékonyságát. A korlátozott lehetőségek miatt az együttműködés fontos az FVF számára.
A főfelügyelőség idei programját a napokban hagyja jóvá a Gazdasági Minisztérium (GM). A terv szerint ebben az évben is átfogó vizsgálatot tartanak az idegenforgalmi főszezonban, júliustól októberig. Emellett számos helyi vizsgálatot is elvégeznek a területi felügyelőségek. A társszervekkel együtt ellenőrzik a vendéglátóegységeket, szálláshely-szolgáltatókat, taxisokat, utazási irodákat, idegenvezetőket.
Az elmúlt évet összegezve Dienes Katalin elmondta: az utasoktól érkező bejelentések általában az egyes irodák megbízhatóságát, szakmai színvonalát kérdőjelezik meg, gyakran a személyzet magatartását, illetve a szerződésben vállaltak és a teljesített szolgáltatások közötti eltéréseket kifogásolják. Általában nem megfelelő az utazási irodák panaszügyintézése, probléma van a jegyzőkönyvek felvételével is. Sokszor szakképzetlenek a kitelepített idegenvezetők, előfordul, hogy nem beszélik megfelelő színvonalon az adott ország nyelvét. Arra is volt példa, hogy a cég vezetője nem elérhető a főszezonban.
Az utazási irodák anyagi helyzetének, illetve elmaradt tartozásainak vizsgálata nem a főfelügyelőség hatásköre, így adott esetben az ilyen jellegű követelések kielégítésében nem tudnak segíteni. A szerződésben foglaltak hibás teljesítésekor pedig az utasoknak bíróságon vagy a békéltető testületeknél van lehetősége a kártérítési igény rendezésére. Érdemes alaposan áttanulmányozni az utazási irodák prospektusait, hiszen ezek jogi szempontból ajánlatnak minősülnek, és a létrejött szerződések részét képezik - javasolja Dienes Katalin. Azt sem árt tudni, hogy kivel kerül szerződéses jogviszonyba az utas, hiszen nem mindig azzal az irodával, ahol befizette az utat.
A tavalyi rossz tapasztalatokból okulva a főfelügyelőség még a turisztikai főszezon kezdete előtt szakmai fórumot rendez az idegenforgalmi dolgozóknak abból a célból, hogy fölhívják a figyelmet a kötelezettségekre, illetve a jogszabályokra - közölte érdeklődésünkre Huszay Gábor, az FVF főigazgatója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.