BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elhagyja a médiapiacot a VNU

Teljesen kivonul a magyarországi lappiacról a holland VNU médiakonszern -- tudtuk meg Szabó Györgytől, a társaság leányvállalatának vezérigazgatójától. A vezető közölte: a térségben az összes laptól és magazintól megválnak, és mindent egyben akarnak értékesíteni.

A korábbi elképzeléseit módosítva, a holland VNU magyarországi kiadóvállalata nemcsak magazinjaitól, hanem a gazdasági kiadványaitól (Figyelő, Médiafigyelő, Top 200 stb.) is kénytelen megválni, miután az anyavállalat a kelet-európai térség egészére vonatkoztatva így döntött -- mondta lapunknak Szabó György vezérigazgató.
Erre a lépésre közvetlenül a Vico sajtóbirodalom tavaly lezajlott felvásárlása után került sor. A VNU azért szorítja háttérbe portfóliójában a nyomtatott sajtót, hogy forrást teremtsen az AC Nielsen nemzetközi piackutató teljes körű megvásárlásához. A VNU Budapest kiadványai közül továbbra is a különböző magazinok lehetnek a legvonzóbbak.
Bár a magazinüzletágat eredeti tervének megfelelően a VNU továbbra is egyben és egyetlen vevő számára kívánja értékesíteni, egy friss bejelentés szerint a felkínált csomag most újabb elemekkel gyarapodott: Hollandiában úgy döntöttek, hogy Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában gazdasági lapjaiktól és on-line szolgáltatásaiktól is megválnak.
Tavaly decemberben meglepetésszerűen jelentették be a magyar lappiacon 29 újságjával és évi mintegy 15 milliárd forint körüli árbevételével a legnagyobbak között számon tartott holland VNU médiakonszernnek azt a döntését, hogy teljes magazinportfóliójának értékesítéséből kívánja finanszírozni az AC Nielsen piackutató mintegy 2,3 milliárd dolláros megvásárlását.
A helyzet azóta némileg módosult. Magyarországon a VNU egyébként -- részben saját fejlesztések, részben pedig a VICO tavalyi 15 milliárd forintos felvásárlása nyomán -- éppen a magazinok piacán szerzett jelentős, 35 százalékos részesedést. Az akkori elképzelések szerint lappiaci érdekeltségeiből a VNU -- Magyarországon is -- a gazdasági lapokat tervezte megőrizni és fejleszteni, ezzel összefüggésben mindmáig kérdéses volt például az egyértelműen sem a gazdasági lapok, sem pedig a magazinok közé nem sorolható Vasárnapi Hírek sorsa, biztosnak látszott viszont a cég erős fejlesztés alatt álló on-line szolgáltatásainak és konferenciaszervező üzletágának megőrzése is.
Ez a döntés lapunk kiadóját, a Zöld Újság Rt.-t is érintheti, hiszen a VNU Budapest Kiadó a Zöld Újság Rt.-ben tulajdonrésszel rendelkezik. Az egyben felkínált csomag lehetséges vevőiről egyelőre még csupán híresztelések vannak forgalomban: különböző, meg nem erősített források a magyar lapterjesztésben is erősen érdekelt francia Hachette mellett a német Bertelsmannt és olasz kiadói csoportokat egyaránt emlegetnek. Ezzel kapcsolatban a VNU Budapest vezérigazgatója elzárkózott a tájékoztatás elől.
Szabó György elmondta viszont, hogy az értékesítést a VNU három fordulóban kívánja lebonyolítani. Egy héten belül várható a nemzetközi pályázat központi kiírása, amelyre az első két fordulóban kötelezettség nélküli, a harmadikban pedig már kötelező érvényű ajánlatokat várnak.
A VNU április végére szeretné lezárni a pályáztatás folyamatát. Ezt Magyarországon versenyhivatali eljárásnak is követnie kell, mivel -- tekintet nélkül arra, hogy a majdani új tulajdonos rendelkezik-e, és ha igen, mekkora lappiaci részesedéssel -- ezt önmagában a VNU Budapest piaci részesedésének és forgalmának nagyságrendeje is elkerülhetetlenné teszi -- fűzte hozzá Szabó.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.