BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyanakszanak a befektetők

Amíg a Daimler-Benz és a Chrysler összeolvadása idején, 1998-ban csupán sikerekről és a közös boldog jövőről szóltak a híradások, addig ma már sokezres elbocsátásokat tervez az egyesült cég, valamint a részben hozzájuk tartozó Mitsubishi. Az ok mindkét esetben a veszteség. Az elégedetlen Chrysler-befektetők már a Daimler--Chrysler egyesüléssel kapcsolatos belső dokumentumokba is betekintést kérnek.

A DaimlerChrysler (DC) 26 ezerrel csökkenti a 120 ezer fős Chrysler alkalmazotti létszámát, és hat amerikai Chrysler-üzemet bezár, miután a detroiti cég vesztesége a tavalyi harmadik negyedben 512 millió, a negyedikben pedig 1,5 milliárd dollárra rúgott -- írja a Financial Times.
Emiatt a német-amerikai autóipari konszern tavalyi működési nyeresége 49 százalékkal, 5,21 milliárd euróra esett vissza -- az amerikai egység, a Chrysler működési profitja önmagában 90 százalékkal, 500 millió euróra zuhant --, miközben a forgalom 8 százalékos emelkedéssel 162,4 milliárd eurós rekordot ért el.
A konszern helyzetét nehezíti a Chrysler veszteségeinek halmozódása és a 34 százalékig a DC tulajdonában lévő Mitsubishi adósságállományának növekedése. Az előrejelzések szerint a harmadik legtermelékenyebb autóipari csoportosulás működési vesztesége az idei első negyedévben 3,8--4,3 milliárd euró között lesz, amit főként az említett nagyarányú leépítések, valamint az átszervezés négymilliárd euró körüli költségei okoznak. A Financial Times szerint Jürgen Schrempp, a DC elnöke vezetésével bizottság alakul az átszervezés végrehajtására.
Ugyanakkor amerikai befektetők egy csoportja és néhány német befektető keresetek sorát nyújtotta be tavaly év végén Schrempp ellen, követelve leváltását is, azért, mert a két autógyártó 1998-as összefonódását egyenlők szövetségének állította be, miközben -- a bírálók szerint -- a német cég gyakorlatilag teljes mértékben kivásárolta a Chryslert. Ezért a befektetőket képviselő amerikai ügyvédek bírósági felhatalmazást kértek belső dokumentumok áttekintésére, sőt arra is, hogy eskü alatti nyilatkozatot kérhessenek a DC német ága, a Daimler vezetőitől. A befektetők úgy vélik, a Chrysler és részvényesei jobban jártak volna, ha az amerikai autógyár egyedül marad.
Az amerikai Moody''s hitelminősítő hétfőn A3-ra csökkentette A2-ről a DaimlerChrysler autógyár előre sorolt, értékpapírral nem fedezett hosszú lejáratú adósságának osztályzatát, a rövid lejáratú adósságokét pedig Prime--2-re rontotta Prime--1-ről.
A fellendülés érdekében a DaimlerChrysler 2003-ig 43 milliárd eurót költenek beruházásra, és ebből hatmilliárdot fordítanak kutatás-fejlesztésre. A csoport felfrissíti választékát, és 2005-ig hatvan új személyautó- és haszonjárműtípust bocsát piacra, lecserélve a mostani modellek 80 százalékát. A Chrysler a tervek szerint már 2003-ra választékának kétharmadát váltja fel új modellekkel, közben 29-ről várhatóan 13-16-ra csökkentik az alvázak számát, és ezeket megosztják a Chrysler és a Mitsibushi között.
A racionalizálásra annál is inkább szükség van, mert a súlyosan eladósodott Mitsubishi Motors 9500 állást megszüntet, és bezárja négy üzeme egyikét. Így teljes gyártókapacitását 20 százalékkal csökkenti, emellett az anyagköltség 15 százalékos lefaragását is előirányozta 2003-ig. A Mitsubishi költségcsökkentési programja része a DaimlerChrysler német--amerikai konszern átfogó átalakítási tervének.
A Mitsubishi Motors az eddigi prognózis szerint a 2000/2001-es üzleti évre 1,3 milliárd euró veszteséggel számol. Az autógyár tavaly került nehéz helyzetbe, amikor kiderült, hogy éveken át eltitkolták a felügyeleti szervek elől járműveik sorozatos hibáit és a visszahívásokat. A Mitsubishi a közelmúltban bejelentette, hogy Japánban 401 ezer, az Egyesült Államokban pedig mintegy 950 ezer gépkocsit hív vissza, s mindez együttesen 146,3 millió dollárjába kerül a cégnek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.