BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Coca-Cola neve éri a legtöbbet

Az év legértékesebb nemzetközi márkaneveinek százas toplistáján az első tíz közé csak a Nokia fért be nem amerikaiként. A sorrendet a Business Week című üzleti lap és az Interbrand tanácsadó cég készítette el. Egy magyar rangsorban az Algopyrin lenyomta a Milkát.

Az Interbrand márkaérték listáján 59 amerikai, nyolc német, hat-hat japán és brit, négy svéd és francia, három svájci és olasz, két holland márka szerepel. Egy-egy névvel képviselteti magát Finnország, Dél-Korea (Samsung, 6,3 milliárddal a 42.), Írország (Guiness 1,3 milliárd, 94.), Dánia (Carlsberg, 1 milliárd, 97.) és a Bermuda-szigetek (Bacardi, 3,2 milliárd, 75.). Az első tíz közé nem amerikaiként csak a Nokia (35 milliárd) furakodott be, a második tízesbe a Mercedes (21,7 milliárddal a 12.), a Toyota (18,5 milliárddal a 14.) és a Sony (15 milliárddal a 20.) fért be.
Az Interbrand a korábbi felmérésekkel szemben -- amelyek a fogyasztók értékelésén alapultak -- annak alapján állította össze a rangsort, hogy felmérték, a márka mekkora bevételt hoz a gyártónak, ezen belül hogy a bevétel mennyiben köszönhető a névnek, s mennyire lehet stabil a jövőben. Mindezek alapján becsülték meg a márkanév mai értékét. A listára csak olyan termékek kerültek fel, amelyek legalább húsz százalékát külföldön értékesítik, illetve azok a cégek, amelyek adatai nyilvánosak. Légitársaságok azért nem szerepelnek az értékelésben, mert az utasok sok esetben csupán az időpontok és az útirányok alapján választanak a társaságok között.
Az Interbrand által 2000-ben vizsgált 74 márkanév több mint fele vesztett értékéből. A Coca-Cola a kutatók szerint a 6,2 milliárd értékű, s a 44. helyen álló Pepsivel folytatott harcban vesztett öt százalékot. Elemzők szerint ha a második helyre került Microsoft az antitröszt-eljárások miatt nem veszít hét százalékot értékéből, valószínűleg első helyen végez.
A dotkom-válság a listán is meglátszik: a 76. Amazon (3,1 milliárd) és az 59. Yahoo! (4,4 milliárd) is 31 százalékot vesztett. A nyolcadik Ford (30 milliárd) is nehéz évet zárt a Firestone-Ford vita gumiabroncs-vita miatt, a név értéke 17 százalékot esett. Legrosszabbul a >Xerox (6 milliárd) járt, a név értéke 38 százalékot zuhant az erős verseny az átláthatatlan könyvelése miatt.
A legnagyobb ugrást, 32 százalékkal a Starbucks kávézólánc könyvelheti el.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.