Ha nem változnak meg a hirdetési piacon uralkodó felételek -- a már kezdeményezett költségmegszorításokat is figyelembe véve --, az RTL-csoport idei adózás előtti eredménye 10-15 százalékkal elmaradhat a tavalyi 555 millió eurótól -- vázolta a Reuters kérdésére a luxemburgi központú nemzetközi tévétársaság idei kilátásait Didier Bellens vezérigazgató. A visszaesést a hirdetési bevételeknek a várakozásoknál sokkal nagyobb megcsappanására vezeti vissza. A 24 tévécsatornát és 17 rádiót működtető társaságnak szeptember 14-éig kell közzétennie első féléves eredményeit, amelyben Bellens szerint a korábbi előrejelzésekhez képest nagyobb -- és főleg örvendetesebb -- meglepetés nem várható. A hír hatására az RTL részvényeinek luxemburgi jegyzése 1,3 százalékkal, 57 euróra esett.
A helyzet rosszabb, mint amire számítottunk -- mondja Thomas Deitz, a Merrill Lynch szakértője, aki a reklámköltések idei csökkenését az évtized legnagyobb visszaesésének értékeli. Az első hat hónapban leginkább a német piacon fogták vissza magukat a reklámozók, de Hollandia és Franciaország is messze a remények alatt maradt. Ennek ellenére az RTL éppen Németországban tudott felmutatni valamelyes növekedést. Elemzők szerint a hirdetési recesszió elsősorban Németországban tizedelte meg a médiabevételeket, a tévészektor mellett érzékelhetően rontva a nyomtatott sajtó idei jövedelmezőségét is.
Az RTL 22 százalékát tulajdonló brit Pearson kiadó idei hirdetési bevételeinek mintegy 18 százalékos csökkenésével kénytelen számolni. Az ITV-ben, Nagy-Britannia meghatározó kereskedelmi televízójában többségi tulajdonrésszel rendelkező Granada Plc. pedig a társaság legutóbbi kilenc hónapjának eredményeit összegezve 10,6 százalékos visszaesésről adott számot.
Stephen Varcoe, a magyar RTL Klub televízió értékesítési és marketingigazgatója a Világgazdaság kérdésére korábban kifejtette, a multinacionális cégek reklámbüdzséinek megnyirbálása Magyarországon is érződik. A tavaly októberben, a mainál lényegesen optimistább reklámpiaci környezetben készült ez évi terveit módosítva az RTL Klub ez évre mintegy 20 százalékos növekedéssel számol. Ebben fontos szerep juthat annak, hogy -- rugalmasan reagálva a megváltozott reklámpiaci helyzetre -- a csatorna a hirdetők számára legfontosabb 18 célcsoportban nézettségi garanciával, CPP-rendszerben értékesíti reklámidőit. Sárosi István, a tavaly 2,2 milliárd forintos üzemi eredményt elért Tv 2 értékesítési igazgatója kérdésünkre elmondta, szerinte a hazai tévés reklámpiacnak a múlt évi több mint 20 százalékoshoz képest az idén lényegesen kisebb bővülésére lehet számítani. A Tv 2 elsősorban az év első három hónapjában érzékelte a reklámköltés visszaesését, az első fél év összességében kevéssel az infláció alatt maradó hirdetési bevételt hozott a csatorna számára, év végére pedig nagyjából az inflációval azonos vagy azt enyhén meghaladó növekedést várnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.