Célellenőrzések a légifuvarozóknál
A légi szállítással foglalkozó cégeknek július elsejéig kellett igazolniuk azt, hogy van a harmadik személynek okozott károk megtérítésére vonatkozó felelősségbiztosításuk -- ami a repülőgép felszálló súlyához köti a biztosítás díját -- és az utasülőhelyekre kötött biztosításuk.
Korábban a felelősségbiztosítás nem volt kötelező, ám a cégek kisebb összegekre kötöttek biztosítást; az utasülőhelyekre szóló pedig nem létezett. A jogszabály hatálybalépését követően a légi szállítás költségei a fuvarozók számára e tételek miatt tovább növekedtek.
A Légügyi Igazgatóság folyamatosan ellenőrzi a cégeket, s e munka része a kétféle biztosítás meglétének vizsgálata is -- közölte Bátori László, a Légügyi Igazgatóság felügyeleti és engedélyezési osztályának vezetője. Emellett azonban célvizsgálatokat is kezdeményeznek, amelyek során főként az olyan társaságoknál vizsgálják meg -- egyebek mellett -- a biztosítások meglétét, amelyeknél jelentős a személyszállítás forgalma. Amennyiben nincs érvényes biztosítása valamelyik cégnek, úgy a repülőgép nem szállhat fel.
Az Allianz-Hungária Biztosító Rt. -- mintegy ezer repülőgépet biztosít --, összhangban a kormányrendelettel, mindkét biztosítási formára ajánl konstrukciót. Mint Szabó Géza területi igazgató elmondta, az ajánlattételtől az aláírásig egy-két nap alatt lebonyolítják a szerződéskötést. Ezeknél az eseteknél ugyanis abból indulnak ki, hogy a gép műszaki állapota, a szükséges dokumentumok rendben vannak, hiszen enélkül nem vehetne részt a forgalomban.
"A biztosítás díjtételei is kedvezőnek minősíthetők, hiszen a felelősségbiztosítás esetében 100 ezer forint nagyságrendű lehet a legkisebb összeg, míg a legmagasabb ennek kétszerese, háromszorosa. Az utasbiztosításnál pedig néhány tízezer forint az éves díj" -- fűzte hozzá a szakértő.
A Magyarországon jelenleg működő magán-chartertársaságok közül az Allianz-Hungária biztosította az Atlant Hungaryt, a Pannon Airt és a Travel Service-t is. Emellett az Allianz-Hungária állandó partnere a Malév Rt. is. A Malévnak egyébként speciális konstrukciót ajánl a Hungária, az úgynevezett flottaszerződést. Danks Emese, a Malév szóvivője annyit közölt: a Malév számára nem okozott nehézséget a biztosítási tételek emelkedése, hiszen már korábban is a jelenlegi összegeken, illetve ezek közelében kötött biztosítást a társaság.
Mint megtudtuk, a három magánchartercég -- az Atlant Hungary, a Travel Service és a Pannon Airlines -- korábban az Allianz-Hungáriánál kötött felelősségbiztosítást, amely azonban már lejárt, s az új feltételekkel e cégek már nem szerződtek a Hungáriával.
A Travel Service magyarországi cégvezetője, Szabó Attila úgy tájékoztatott, hogy cégének a cseh anyavállalat köti a biztosításokat a német Allianz társasággal. Eszerint az utasra kötött biztosítás személyenként 35 ezer márka, míg a felelősségbiztosítás összege gépenként 600 millió dollár. Mindkét biztosítás esetében az összegek meghaladják azt a felső határt, amit a magyar jogszabály előír -- mondta Szabó Attila.
Gados György, az Atlant Hungary ügyvezető igazgatója úgy véli, a gép felszállási tömege alapján kötött biztosítás díjainak jelentős növekedésére fel lehetett készülni, ám mindmáig homályos az utasonként kötelezővé tett biztosítás. Túlzott a jogszabály azon passzusa, amely szerint káreseménynél az utasok hálála esetén a károsult azonosításától számított 15 napon belül köteles minimum négymillió forint előleget kifizetni. Egy katasztrófa esetén ezt lehetetlen teljesíteni. Ráadásul a rendelet csak kimondja a kötelezettséget, ám végrehajtási utasítás nem készült, így a gyakorlati végrehajtás homályos. A cégnél úgy tudják, hogy Magyarországon ilyenfajta biztosítást egyik biztosító sem kínál. A cég által üzemeltetett nyolc gépére a tulajdonosok egyébként megkötötték a biztosításokat, ám az Atlant Hungary részben a most hatályba lépett rendelet miatt is -- átmenetileg -- visszalépett a charterpiacról.
A Pannon Airlines illetékese, Molnár János többszöri megkeresésünkre sem válaszolt, így nem lehet tudni, hogy a cég melyik biztosítónál kötötte meg a kormányrendeletben előírt kétféle biztosítást.

