BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Célellenőrzések a légifuvarozóknál

Július elsejétől jelentősen megemelkedtek a légi közlekedés biztosítási díjai, aminek eredményeképpen volt olyan társaság, amely beszüntette légi személyszállítási tevékenységét. A Légügyi Igazgatóság az éves mellett célellenőrzéseket is tervez, melynek során elsősorban a biztosítások meglétét vizsgálják majd.

A légi szállítással foglalkozó cégeknek július elsejéig kellett igazolniuk azt, hogy van a harmadik személynek okozott károk megtérítésére vonatkozó felelősségbiztosításuk -- ami a repülőgép felszálló súlyához köti a biztosítás díját -- és az utasülőhelyekre kötött biztosításuk.
Korábban a felelősségbiztosítás nem volt kötelező, ám a cégek kisebb összegekre kötöttek biztosítást; az utasülőhelyekre szóló pedig nem létezett. A jogszabály hatálybalépését követően a légi szállítás költségei a fuvarozók számára e tételek miatt tovább növekedtek.
A Légügyi Igazgatóság folyamatosan ellenőrzi a cégeket, s e munka része a kétféle biztosítás meglétének vizsgálata is -- közölte Bátori László, a Légügyi Igazgatóság felügyeleti és engedélyezési osztályának vezetője. Emellett azonban célvizsgálatokat is kezdeményeznek, amelyek során főként az olyan társaságoknál vizsgálják meg -- egyebek mellett -- a biztosítások meglétét, amelyeknél jelentős a személyszállítás forgalma. Amennyiben nincs érvényes biztosítása valamelyik cégnek, úgy a repülőgép nem szállhat fel.
Az Allianz-Hungária Biztosító Rt. -- mintegy ezer repülőgépet biztosít --, összhangban a kormányrendelettel, mindkét biztosítási formára ajánl konstrukciót. Mint Szabó Géza területi igazgató elmondta, az ajánlattételtől az aláírásig egy-két nap alatt lebonyolítják a szerződéskötést. Ezeknél az eseteknél ugyanis abból indulnak ki, hogy a gép műszaki állapota, a szükséges dokumentumok rendben vannak, hiszen enélkül nem vehetne részt a forgalomban.
"A biztosítás díjtételei is kedvezőnek minősíthetők, hiszen a felelősségbiztosítás esetében 100 ezer forint nagyságrendű lehet a legkisebb összeg, míg a legmagasabb ennek kétszerese, háromszorosa. Az utasbiztosításnál pedig néhány tízezer forint az éves díj" -- fűzte hozzá a szakértő.
A Magyarországon jelenleg működő magán-chartertársaságok közül az Allianz-Hungária biztosította az Atlant Hungaryt, a Pannon Airt és a Travel Service-t is. Emellett az Allianz-Hungária állandó partnere a Malév Rt. is. A Malévnak egyébként speciális konstrukciót ajánl a Hungária, az úgynevezett flottaszerződést. Danks Emese, a Malév szóvivője annyit közölt: a Malév számára nem okozott nehézséget a biztosítási tételek emelkedése, hiszen már korábban is a jelenlegi összegeken, illetve ezek közelében kötött biztosítást a társaság.
Mint megtudtuk, a három magánchartercég -- az Atlant Hungary, a Travel Service és a Pannon Airlines -- korábban az Allianz-Hungáriánál kötött felelősségbiztosítást, amely azonban már lejárt, s az új feltételekkel e cégek már nem szerződtek a Hungáriával.
A Travel Service magyarországi cégvezetője, Szabó Attila úgy tájékoztatott, hogy cégének a cseh anyavállalat köti a biztosításokat a német Allianz társasággal. Eszerint az utasra kötött biztosítás személyenként 35 ezer márka, míg a felelősségbiztosítás összege gépenként 600 millió dollár. Mindkét biztosítás esetében az összegek meghaladják azt a felső határt, amit a magyar jogszabály előír -- mondta Szabó Attila.
Gados György, az Atlant Hungary ügyvezető igazgatója úgy véli, a gép felszállási tömege alapján kötött biztosítás díjainak jelentős növekedésére fel lehetett készülni, ám mindmáig homályos az utasonként kötelezővé tett biztosítás. Túlzott a jogszabály azon passzusa, amely szerint káreseménynél az utasok hálála esetén a károsult azonosításától számított 15 napon belül köteles minimum négymillió forint előleget kifizetni. Egy katasztrófa esetén ezt lehetetlen teljesíteni. Ráadásul a rendelet csak kimondja a kötelezettséget, ám végrehajtási utasítás nem készült, így a gyakorlati végrehajtás homályos. A cégnél úgy tudják, hogy Magyarországon ilyenfajta biztosítást egyik biztosító sem kínál. A cég által üzemeltetett nyolc gépére a tulajdonosok egyébként megkötötték a biztosításokat, ám az Atlant Hungary részben a most hatályba lépett rendelet miatt is -- átmenetileg -- visszalépett a charterpiacról.
A Pannon Airlines illetékese, Molnár János többszöri megkeresésünkre sem válaszolt, így nem lehet tudni, hogy a cég melyik biztosítónál kötötte meg a kormányrendeletben előírt kétféle biztosítást.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.