A júniussal zárult negyedévben összesen 375 millió dolláros nettó veszteséget szenvednek el a nagyobb amerikai légitársaságok. Az észak-amerikai cégek fontosabb pénzügyi mutatói további 4-6 hónapig biztosan csökkenést jeleznek majd -- fogalmaz a Merrill Lynch elemzője. Európában csak az Air France nyeresége nőtt az eltelt hat hónapban. A nagyobb versenytársak mind profitcsökkenésről számoltak be, vagy azt jelentették, hogy emelkedett a veszteségük.
Az okok között az iparág egyes számú profitemésztőjének számító üzemanyag ára áll, ami folyamatosan felfelé kúszik. Az idei, eddigi átlag 15 után becslések szerint további 7-10 százalékos drágulás várható.
A vállalati utaztatók mind kisebb százalékban választják az üzleti osztályt, s a hatalmas késések is visszafogják a cégek teljesítményét.
Európában "bezavart" a száj- és körömfájásjárvány is, utóbbi különösen a British Airways (BA) helyzetét tépázta meg. Az Európa és Észak-Amerika több tucat városát összekötő járatoktól igen jelentősen függő társaság a most zárult első negyedévben a jól fizető üzleti utasoknál 8,5, a turistaosztályon 13 százalékos bevételcsökkenést rögzített.
A BA legalább 100 millió fonttal fizet többet az üzemanyagért, mint az előző évben, és további 50-80 millió fontot követelnek az árfolyam-különbözet miatti pluszköltségek. Bevételi oldalon azonban jól jött a Go szuperolcsó légitársaság egészének eladása, mintegy 110 millió fontért, továbbá a tengerentúli járatokon nemrég bevezetett, teljesen vízszintes ágyra egyre többen szánnak egyre több pénzt.
Az európai első helyért versenyben lévő Lufthansa alig tudott dűlőre jutni a pilótákkal, a sztrájksorozat csaknem 300 millió eurós kárt okozott. A német vállalat az általános világgazdasági hanyatlást megérző teherfuvarozási üzletágában sem tudott "elvárható" eredményt elérni. A tavalyi második negyedévben -- minden tevékenységét figyelembe véve -- még 77 millió eurós hasznot elkönyvelt cég az idén legfeljebb 14-16 millió euróra számíthat -- vélekedett a Salomon Smith Barney elemzője. Az idei teljes profit-előrejelzés ugyanilyen sötét, a cég már hivatalosan is 25-30 százalékkal alacsonyabbra helyezte a tervet.
A svájci Swissairt az amerikai Moody''s hitelminősítő újfent leértékelte.
A heves partnerkeresésben lévő KLM idei első negyedében kénytelen volt megelégedni 19 millió eurós nettó nyereséggel, szemben az egy évvel ezelőtti 43 millióval. Üzemi profitjánál még rosszabbak a számok: 100 millió euró helyett mindössze 23 millió. Az Airvise internetes hírügynökség szerint a tengerentúli járatok forgalmában visszaesése az üzleti év hátralévő részében is legalább ekkora csökkenést eredményez.
Csak a szövetségeseket jobban megválasztott Air France ért el több nyereséget a most zárult negyedben, mint a megelőző év azonos időszakában, de adatot nem közölt, csak 2-5 százalékos növekedést jósolt.
Az Air France nyomában akar járni a spanyol Iberia. Üzemi veszteségét 28 millió euróról 16 millióra mérsékelte az első fél évben. Ezt részben azzal érte el, hogy 25-ről 18,3 százalékra csökkentette az Amadeus globális helyfoglaló rendszert üzemeltető cégben fenntartott részesedését.