A júniussal zárult negyedévben összesen 375 millió dolláros nettó veszteséget szenvednek el a nagyobb amerikai légitársaságok. Az észak-amerikai cégek fontosabb pénzügyi mutatói további 4-6 hónapig biztosan csökkenést jeleznek majd -- fogalmaz a Merrill Lynch elemzője. Európában csak az Air France nyeresége nőtt az eltelt hat hónapban. A nagyobb versenytársak mind profitcsökkenésről számoltak be, vagy azt jelentették, hogy emelkedett a veszteségük.
Az okok között az iparág egyes számú profitemésztőjének számító üzemanyag ára áll, ami folyamatosan felfelé kúszik. Az idei, eddigi átlag 15 után becslések szerint további 7-10 százalékos drágulás várható.
A vállalati utaztatók mind kisebb százalékban választják az üzleti osztályt, s a hatalmas késések is visszafogják a cégek teljesítményét.
Európában "bezavart" a száj- és körömfájásjárvány is, utóbbi különösen a British Airways (BA) helyzetét tépázta meg. Az Európa és Észak-Amerika több tucat városát összekötő járatoktól igen jelentősen függő társaság a most zárult első negyedévben a jól fizető üzleti utasoknál 8,5, a turistaosztályon 13 százalékos bevételcsökkenést rögzített.
A BA legalább 100 millió fonttal fizet többet az üzemanyagért, mint az előző évben, és további 50-80 millió fontot követelnek az árfolyam-különbözet miatti pluszköltségek. Bevételi oldalon azonban jól jött a Go szuperolcsó légitársaság egészének eladása, mintegy 110 millió fontért, továbbá a tengerentúli járatokon nemrég bevezetett, teljesen vízszintes ágyra egyre többen szánnak egyre több pénzt.
Az európai első helyért versenyben lévő Lufthansa alig tudott dűlőre jutni a pilótákkal, a sztrájksorozat csaknem 300 millió eurós kárt okozott. A német vállalat az általános világgazdasági hanyatlást megérző teherfuvarozási üzletágában sem tudott "elvárható" eredményt elérni. A tavalyi második negyedévben -- minden tevékenységét figyelembe véve -- még 77 millió eurós hasznot elkönyvelt cég az idén legfeljebb 14-16 millió euróra számíthat -- vélekedett a Salomon Smith Barney elemzője. Az idei teljes profit-előrejelzés ugyanilyen sötét, a cég már hivatalosan is 25-30 százalékkal alacsonyabbra helyezte a tervet.
A svájci Swissairt az amerikai Moody''s hitelminősítő újfent leértékelte.
A heves partnerkeresésben lévő KLM idei első negyedében kénytelen volt megelégedni 19 millió eurós nettó nyereséggel, szemben az egy évvel ezelőtti 43 millióval. Üzemi profitjánál még rosszabbak a számok: 100 millió euró helyett mindössze 23 millió. Az Airvise internetes hírügynökség szerint a tengerentúli járatok forgalmában visszaesése az üzleti év hátralévő részében is legalább ekkora csökkenést eredményez.
Csak a szövetségeseket jobban megválasztott Air France ért el több nyereséget a most zárult negyedben, mint a megelőző év azonos időszakában, de adatot nem közölt, csak 2-5 százalékos növekedést jósolt.
Az Air France nyomában akar járni a spanyol Iberia. Üzemi veszteségét 28 millió euróról 16 millióra mérsékelte az első fél évben. Ezt részben azzal érte el, hogy 25-ről 18,3 százalékra csökkentette az Amadeus globális helyfoglaló rendszert üzemeltető cégben fenntartott részesedését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.