Mind a Danubius Hotels Rt., mind a Pannonia Hotels Rt. fővárosi szállodáiban több vendég volt az idén nyáron, mint egy éve. A Danubiusnál -- mint Budea Ildikó értékesítési igazgató elmondta -- a vendégéjszakák száma 3, míg a foglaltság 1,8 százalékponttal emelkedett az első fél évben. Júliusban a fővárosi Danubius-szállodák átlagos foglaltsága 72 százalék körül alakult, míg augusztusban 75--86 százalék közötti töltéssel számolnak. A Forma--1-es futam napjaiban pedig telt házra számítanak. Hasonlóan kedvezőek a Pannonia Hotels adatai is, hiszen júliusban 70--85 százalékos foglaltsággal üzemeltek házaik, ami hasonló forgalmat jelent, mint egy évvel korábban volt. Fejér Péter, a Pannonia értékesítési igazgatója szerint az idei nyár nem rosszabb, de nem is jobb, mint az egy évvel korábbi volt.
A szállodás cégek véleménye szerint a fővárosi programajánlat ma már igen színes, és színvonalában is megfelel a nemzetközi elvárásoknak. Ám kérdés, hogy az ezekkel kapcsolatos információk eljutnak-e a külföldi vendégekhez. Az országmarketing erősítésére is szükség lenne, hiszen az utazási csomagokat jobban lehetne értékesíteni, ha a küldő országokban több pozitívumot tudnának az utazók Magyarországról. Mindkét cégnek jelentős kiesést kellett elszenvednie a forint felértékelődése miatt.
A már évek óta dunai hajós programokat kínáló Legenda Kft.-nél szinte hónapra azonos a forgalom, mint tavaly -- közölte Hudacsek Balázs ügyvezető igazgató. Ám véleménye szerint már ezt is eredménynek lehet elkönyvelni, hiszen a konkurenciájuk megnövekedett, míg a vendégek száma gyakorlatilag alig nő. Így -- a korábbi évekhez viszonyítva -- ugyanannak az eredménynek az eléréséhez sokkal több munka kell.
Bár a média különböző csatornáin folyamatosan kedvező adatok kerülnek nyilvánosságra az idegenforgalom eredményeiről, ezt a napi munkában nem igazán lehet érezni -- véli Wéber Márió, a Magyarországra látogató külföldiek számára 11-féle programot kínáló Cityráma ügyvezetője. Az idén a szakma azt várta, hogy több lesz a vendég, és fokozatosan nő a minőségi szolgáltatást igénylő turisták aránya. Ez azonban csak vágyálom maradt, a tapasztalatok mást mutatnak. Az okok között a vendégek közérzetét befolyásoló dolgoknak is szerepe lehet. Ugyan Budapesten a szolgáltatásokkal nincs gond, ám a vendégeket jobban kellene óvni az atrocitásoktól, a programok színvonalas lebonyolítását nagyban megnehezíti a számtalan útlezárás a fővárosban, de a tisztaság hiányával, a parkolási gondokkal is rendszeresen szembesülni kell.
A kulturális programokat kínáló Hungária Koncert Kft. ügyvezetője, Pertik Tamás úgy véli, az év első felében kedvezően alakult a forgalom, ám a nyári hónapokat megtorpanás jellemzi. Így az elmúlt időszak kissé gyengébb volt az elmúlt évinél. A vendégek nem elsősorban a kulturális programok iránt érdeklődnek, szívesebben vesznek részt egy gulyáspartin.
A gondok egy része a forint erősödése miatt keletkezett, hiszen a programok drágábbak lettek a külföldiek számára. Emiatt az utazási irodák csökkentették az ajánlatokat, visszaesett a csoportos forgalom. A gondok másik része pedig az érdekeltség hiánya miatt keletkezik. Ugyanis a legnagyobb beutaztatók, a német buszvállalkozók nem érdekeltek abban, hogy ajánlják, illetve elvigyék a csoportokat a programokra. Sokszor a német idegenvezető érdektelen, s csak oda viszi a csoportot, ahol a bevételből juttatnak számára. Igaz, ez nem új keletű gond, már hosszú évek óta jellemző. A latin piac kedvezőbb, e vendégkör érdeklődőbb, szívesen költenek kultúrára. Az amerikai, távol-keleti vendégkör szívesen fogyasztja a kultúrát, ám az idén e forgalom sem növekedett.
Az érdektelenséget főként jó országmarketinggel lehetne feloldani, ám erre az elmúlt időszakban történtek után nem lehet számítani. Ugyanis az átszervezések, a személyi változások nem segítik elő a hatékony munkát. Ráadásul a külképviseletek anyagi lehetőségei is szűkösek. Pertik Tamás szerint -- a hangzatos bejelentések ellenére -- valamiféle érdektelenség övezi a turizmust, hiszen például az idén Franciaországban szervezett magyar kultúra éve programjairól az idegenforgalommal nem történt időben egyeztetés. A beutaztatók kapcsolatban nem kaptak megfelelő tájékoztatást ahhoz, hogy franciaországi partnereiknek ezt továbbadják, hogy az ottani utaztatók fel tudják hívni a figyelmet Magyarországra. Bár e gondot felvetették a MUISZ-on belül is, és jelezték az Országimázs Központnak, valamint a Magyar Turizmus Rt.-nek is, ám a próbálkozások eredménytelenek maradtak.