Az idén már a harmadik elbocsátási hullám söpör végig az öszesen 90 ezer fős AOL-Time Warner részlegein. Amióta az amerikai internetes óriás -- a 106,2 milliárd dollár értékű felvásárlás eredményeképpen -- 2001. januárban magába olvasztotta a Time magazint, a /" target="_blank">CNN-t és a Warner Brothers filmstúdiókat is működtető Time Warner-médiacsoportot, szinte folyamatos a leépítés. Mindjárt januárban 2400 munkahelyet szüntettek meg, jórészt éppen a frissen bekebelezett CNN hírtelevíziónál.
Ezt a People és a Time magazin kiadójában, majd a New Line Cinema filmes vállalkozásban végrehajtott leépítés-sorozat követte. Az AOL tegnapi bejelentése szerint most a társaság internetes üzletága került sorra: az itt foglalkoztatott 16 ezer ember közel 10 százalékát -- az első lépcsőben 1200 főt --, majd a Netscape és Sun Microsystems összeolvadásával további 500 alkalmazottat bocsátanak el. Az amerikai médiaóriás közleménye szerint a leépítések költsége a harmadik negyedév végéig akár a 100 millió dollárt is elérheti.
Elemzők -- egyebek között Holly Becker, a Lehman Brothers szakértője -- szerint az átszervezéssel egybekötött elbocsátási hullámmal a kedvezőtlen gazdasági környezetre, elsősorban a hirdetési piac megrendülésére reagál, és ilyen drasztikus eszközökkel kívánja kikényszeríteni ez évi pénzügyi tervének megvalósulását. Ezzel szemben Jonathan Sacks, az AOL elnöke kijelentette: a létszámleépítés nem tekinthető a piaci viszonyokra adott agresszív válasznak, ahogyan az AOL feltételezett gazdasági nehézségeivel sem hozhatók összefüggésbe, hátterükben -- szerinte -- a már a Time Warner felvásárlásakor körvonalazódott, szükséges átszervezések állnak.
A Reuters értesülése szerint már körvonalazódik a következő ütem is: októberig azért kell megszűnnie 3800 munkahelynek, mert az AOL bezárni készül a Warner Bros. (WB) filmstúdió shopjait. Az országos kiterjedésű Studio Store-hálózat a WB sikerfilmjeinek főbb motívumaival dekorált használati és emléktárgyakat, figurákat és játékokat forgalmaz. Ezzel párhuzamosan az AOL fejlesztésekről is beszámolt: ősztől kerül alkalmazásra az internetes üzletágának AOL 7.0 jelzésű új szolgáltatási rendszere. Sacks szerint ez is bizonyítja, milyen nagyot tévedtek azok az öt évvel ezelőtti elemzések, amelyek úgy vélték, az AOL-t éppen erejének fő forrása, az internet fogja maga alá temetni.