A nyári szünet utánra halasztotta határozatát a hazai médiapiac egyik legjelentősebb külföldi befektetőjével kapcsolatban az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT). A döntés, amely a Bertelsmannt két magyarországi érdekeltsége -- az RTL Klub televízió és a Népszabadság napilap -- közötti választás elé állítja, a médiatörvény 125. paragrafusán alapul. Eszerint az országos napilapban befolyásoló részesedéssel bíró vállalkozás országos televízióban nem szerezhet meghatározó részesedést, és megfordítva. A Bertelsmann-csoportnak különböző cégein keresztül az RTL Klub televíziót működtető MRTL Rt.-ben 49 százalékos, a Népszabadság Rt.-ben szintén 40 százalékot meghaladó tulajdoni része van. Az ORTT 180 napos határidőt szabott a jogsérelem -- azaz a párhuzamosan birtokolt két "befolyásoló mértékű" részesedés -- megszüntetésére. Piaci elemzők szerint elképzelhető, hogy a német médiaóriás napilapja, a Népszabadság eladásával oldja fel a jogilag ellentmondásos helyzetet. Ezt valószínűsíti, hogy -- mint arról a Világgazdaság folyamatosan beszámolt -- a Bertelsmann 1995-től lépésről lépésre, eddig mintegy 25 milliárd márkás befektetéssel növelte tulajdonrészét a luxemburgi RTL-csoportban, amelyben jelenleg 67 százalékos részesedése van. Ezzel párhuzamosan -- és részben a nemzetközi Bertelsmann-birodalom belső szerkezeti átalakításának lehetőségét is felvetve -- a német sajtóban többször szóba került, hogy a társaság megválna napilapjaitól, köztük a Népszabadságtól is . Lehetséges vevőként a Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), illetve a brit Pearson neve merült fel: a találgatásokat táplálja az a tény, hogy mindkét médiavállalkozásnak van -- egy esetleges ügylet részeként átengedhető -- RTL-részvénypakettje is.
A médiahatóság határozatát az RTL Klub kommunikációs igazgatója, Szabó Stein Imre jogszerűnek nevezte, de ezen túlmenően nem kívánta kommentálni. A döntéssel kapcsolatban Eötvös Pál, a Népszabadság Kiadói Rt. elnöke a Világgazdaságnak elmondta: a helyzet megoldása kizárólag a tulajdonosra tartozik. Képviselője és az elnök között ugyan már korábban szóba kerültek lehetséges stratégiák, ezeket azonban Eötvös nem kívánta nyilvánosságra hozni. Kázmér Judit, a WAZ magyarországi érdekeltsége, a Pannon Lapok Társasága vezérigazgatója lapunkat arról tájékoztatta, hogy a WAZ és a Bertelsmann között a napilapok adásvételének lehetőségéről hónapok óta folyamatos a tárgyalás. Kázmér szerint azonban nem valószínű, hogy az esetleges üzletkötést a Bertelsmann napilap-portfóliójának csupán egyik elemét képviselő Népszabadsággal összefüggő jogi problémák döntsék el.