A televíziós jogok átengedése történetében rekordot jelentő megállapodásokkal értékesíti a 2002-es és 2006-os futball-világbajnokságok tévés jogait a német Kirch-csoport. A napokban a német médiabirodalom 860 millió dolláros szerződést kötött a dél-amerikai sugárzásra: ennek keretében a brazíliai közvetítések a TV Globóhoz, az argentin, a chilei, a columbiai, a mexikói, az urugayi és venezuelai jogosultság pedig a DirecTV-hez került -- értesült a Financial Times.
A futball-vb biztosítója, az Axa viszont éppen most szállt ki az üzletből. A Reuters szerint a szeptember 11-i események és az Afganisztán elleni támadás bizonytalanította el annyira a francia társaságot, hogy a múlt héten felmondta a Japánban és Koreában megrendezendő futballfiestákra kötött szerződését. Kirchék áruja azonban az esetleges terrortámadásoktól való félelem légkörében is kapós: a KM szóvivője szerint "előrehaladott tárgyalások" folynak a világbajnokságok jogainak értékesítéséről az USA-ban. Ez már csak az angol nyelvű adásokra vonatkozik, a spanyolt ugyanis a KM már korábban értékesítette. E két ügylet értéke nem szivárgott ki. Az viszont tudható, hogy a brit földi műsorszolgáltatóknak, a BBC-nek, illetve az ITV-nek 170 millió fontért kínálják a vb-k jogait. Ezt az érintett tévétársaságok egyelőre sokallják, ám tárgyalnak.
Kirchék a mostani dél-amerikai üzlettel már túl vannak a fociüzlet nagyobb részén: a Japánra, Koreára, néhány kisebb ázsiai piacra, valamint Európa 18 országára szóló jogokat már korábban eladták. Igaz, a brit mellett még néhány fontos európai piac, így a francia és az olasz még hátravan, de a társaság az év végéig e megállapodásokat is tető alá kívánja hozni.
A két világbajnokság jogait a KM két forrásból, jó előre szerezte meg: a FIFA kasszájába még 1996-ban fizetett be 650 millió svájci frankot a 2002-es, és 750 milliót a 2006-os rangadók európai közvetítéséért, az USA-ra érvényes jogokat pedig az idén vásárolta meg 100 millió dollárért. Az Amerikán és Európán kívüli közvetítésekre a sportjogokra szakosodott svájci ISL társaságnál tartott opciót, amelyet -- 1,4 svájci frank értékben -- a közelmúltban hívott le. A KM a foci mellett a Forma--1-ben is egy osztállyal feljebb lépett: a Netzeitung értesülése szerint az érintett autógyártók és a Forma--1 rendezésének jogát birtokló Bernie Eccleston minden ellenkezésével szemben Kirch és a cégcsoportjába tartozó EM.TV közösen a közelmúltban az autóscirkusz közvetítésének jogait birtokló brit Slecben is többségi -- 58,3 százalékos -- tulajdonrészt szerzett.
Mindeddig éppen csak az nem dőlt el, hogy a német focirajongók milyen csatornákon és milyen feltételek mellett kísérhetik figyelemmel a világbajnokságokat. A német sajtótörvény értelmében a nagy közfigyelemre számot tartó eseményeket kötelező legalább egy ingyenes földi sugárzású csatornán közvetíteni. Ez ellentétes Kirch terveivel, aki -- mint arról korábban már hírt adtunk -- eredetileg saját fizetőtévé-hálózatának bevételét kívánta dagasztani a vb-k sugárzásával. A német közvetítések sorsát befolyásolhatja a KM-nak saját leányvállalataival, a Pro7--Sat1 csatornákkal való egyesülési elképzelése. A tranzakció sikere érdekében a KM "átláthatósági" fogadalmat tett, és a Pro7 kisrészvényeseinek megnyugtatására -- fennállása óta először -- nyilvánosságra hozta gazdálkodása eredményét. A Netzeitung szerint az összeolvadást követően a KM szeretne a tőzsdére kerülni.
A társaság első féléves adatai szerint 2001 első hat hónapjában a KM adózás, kamatkötelezettségek és amortizációs leírások előtti eredeménye (EBITDA) 42 százalékkal, 514 millió márkára nőtt, forgalma 15 százalékkal, 3,3 milliárdra. Eredményeit nagyban javították a tévétársaságok hirdetési bevételének csökkenését ellensúlyozó sportjog-értékesítések. A társaság befektetői között van az olasz Mediaset, valamint a Capital Research és a Lehman Brothers befektetési bank, amelyek hitelekkel támogatják a KM expanzióját.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.