BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Malév: kiterjedtebb KLM-szövetség

Keretegyezményt kötött tegnap a Malév és a holland KLM eddigi együttműködésük kiterjesztéséről. A stratégiai partner érdeklődésünkre kizárta a tőkeinjekció lehetőségét. A magyar légitársaság folytatja az átalakítási programot, s már az idén 600 fős elbocsátásra készül.

A Malév és a holland KLM tegnap aláírt keretmegállapodásának fő pontja szerint kiterjesztik az eddigi együttműködést a Budapesten és Amszterdamon kívüli célpontokra. Ezzel tulajdonképpen megnyílt a lehetőség a KLM-partner Northwest Airlinesszal tervezett megállapodás előtt is, amire így a közeljövőben sor kerülhet.
A szerződés értelmében az eddig külön üzemeltetett napi négy Budapest--Amszterdam járatot együtt működtetik, a jövő tavasztól pedig összehangolják a törzsutasprogramokat is. Váradi József vezérigazgató szerint egy szélesebb európai és világhálózathoz is közel kerülhet a magyar cég. Az egyezmény egyúttal segíti a tavasszal indult átalakítási program fölgyorsítását és azt a célt is, hogy a Malév térségünk meghatározó légitársaságává váljon -- fűzte hozzá.
Arra a kérdésre, hogy a KLM később privatizációs partnerként is beszáll-e a Malévbe, Henry Essenberg, a holland cég elnökhelyettese azt felelte: ez két okból is kizárt, egyrészt az iparág jelenlegi súlyos gazdasági helyzete miatt, másrészt pedig, hogy a KLM eszköztárában a részvényvásárlás nem szerepel a pozícióerősítés eszközeként.
Korábban a cég képviselői kijelentették: most az a legfontosabb, hogy mérsékeljék a Malév veszteségét. Az idén az első hat hónapban 7,9 milliárd forint mínuszt könyveltek el, ennek növekedése a nyári hónapokban jelentősen lelassult. Az egész évre tervezett veszteség 5,6 milliárd forint.
A KLM természetesen európai és globális helyzetének stabilizálását, majd javulását is várja szövetségi rendszerének bővítésétől. Erre szükség is van, hiszen a holland vállalat is megszorításokra kényszerült a légi közlekedés általános válsága miatt. A már nyáron ismertté vált nadrágszíjmeghúzó intézkedéseket kiegészítették az amerikai terrortámadások után. Ennek értelmében a téli időszakban nem 5, hanem 15 százalékkal mérséklik a járatok számát.
A KLM egyébként tavaly erőteljesen javított üzemi nyereségmutatóján, hiszen ebben a tekintetben 1999-ben csak a 39. helyet érte el a világon, 2000-ben viszont feljött a 19. helyre. A bevételt figyelembe véve Európában az ötödik legnagyobb cégről van szó. Az egy utaskilométerre vetített hozam (yield) tavaly 6,45 százalékos volt, ez kissé elmarad az első tíz európai társaságétól, de 10,9 százalékos javulás az előző üzleti évhez képest.
Miközben a KLM erőteljesen keresi stratégiai szövetségeseit, maga is felvásárlási célponttá vált. Az Airline Business című szaklap szerint a British Airways -- a korábbi sikertelen kísérlet után -- ismét azt fontolgatja, hogy kisebbségi részesedést szerez a holland cégben. Az újság úgy látja: kezdetben 10-15 százalékról lehet szó, de a tranzakciót csak 2008 után ejthetik meg. A KLM ugyanis rendkívül kemény szankciókra számíthat, ha ez előtt felmondja a Northwesttel kötött egyezményét.
A Northwestre azért kell odafigyelni, mert szoros szálak fűzik a KLM-hez, s ez kedvező lehet a Malév számára. A Northwest a negyedik helyen áll az észak-amerikai légitársaságok versenyében, ezt stabilan őrzi. Szeptember végén közölte, hogy 20 százalékkal csökkenti járatai számát, és legalább tízezer dolgozójától megválik a mostani 43 ezerből. A társaság október elején 2,9 milliárd dollárnyi készpénzzel bírt, ez már tartalmazza a washingtoni kormány által megszavazott 500 millió dolláros segély felét. A vállalat 13 százalékban birtokolja az ötödik legnagyobb amerikai légitársaság, a Continental Airlines részvényeit.
A KLM és a Northwest 1989 óta áll szoros kapcsolatban, e két cég működteti a Wings nevű szövetséget, amely eddig ár-kapacitás és termékharmonizációra összpontosított. A nemzetközi légi forgalomban ez volt az első, szövetségi rendszerben megtervezett, globális kiterjedésű együttműködés. A nemzetközi légiszövetségek versenyében mind földrajzi kiterjedtségében, mind a tagok számát és az átszállási lehetőségeket tekintve a Star Alliance és a Oneworld megelőzi a Wingset.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.