Biztonsággal hajózható Duna
Eddig a hajók csak saját felelősségükre közlekedhettek a Duna jugoszláviai szakaszán, ahol a meder tele van fel nem robbant aknákkal, s a NATO által felrobbantott három híd roncsaival. A folyamatos haladás akadálya az újvidéki pontonhíd is, amelyet általában csak kéthetente nyitnak fel -- hajónként kétezer márkáért --, s akkor mintegy száz hajó haladhat át. Ennél sokkal nagyobb az a kár, amit a hajóút kieése okoz az Al-Dunát használó államoknak -- elsősorban Romániának, Bulgáriának és Jugoszláviának. Gazdaságaik évente együtt 350 millió, napi mintegy 1 millió eurót veszítenek a folyó hajózhatatlansága miatt. A folyó teljes tisztítása 26 millió euróba kerül. Ebből 22 milliót az Európai Unió ad, négymilliót a Duna Bizottság tagállamai, valamint Kanada és Hollandia.
Az igazi megoldás az lenne, ha a Duna 5 kilométeres jugoszláviai szakaszán ismét felépülnének a hidak -- amit egyébként Belgrád erősen szorgalmaz --, s a folyó a meder teljes megtisztítása után végig hajózható lenne. A Duna Bizottság szeretné elérni az újvidéki városi hatóságoknál, hogy bontsák le a város két részét összekötő pontonhidat, és így biztosítsanak a folyó egyik felén egy 80 méter széles, ideiglenes hajózó útvonalat -- értesült a Bloomberg. Így több vízi jármű haladhatna át, s roncskiemelő szerkezetek is szabadon mozoghatnának.
Addig azonban maradnak a bóják. Mint a COWI-Utiber dán--magyar konzorcium ügyvezető igazgatója a Világgazdaság érdeklődésére elmondta, a vállalat tervei alapján tették részlegesen hajózhatóvá a jugoszláviai Duna-szakaszt. A meder átvizsgálása után és a mindenkori vízállás figyelembevételével a cég útmutatásai alapján helyezik el a bójákat.
Lányi György elmondta, hogy a COWI-Utiber az idén áprilisban nyerte el a Duna Bizottság pályázatát, s kapott megbízást az Újvidék melletti Duna-szakasz mérnöki mederrendezési feladataira. A cég a környezetvédelmi hatástanulmány elkészítésére, a medertisztításra, a robbanószer-mentesítésre és a roncskiemelésre nemzetközi pályázatot ír ki. A szöveg már részben kész, de még további egyeztetésekre van szükség a jugoszláv hatóságokkal a pályázatban szereplő objektumok pontos leírásáról.
A konzorciumban a COWI cég a többségi tulajdonos. A Dániában mérnöki tanácsadással foglalkozó, kétezer fős társaság korábban a közlekedési tárca tanácsadójaként is működött. A magyar magántulajdonú, százötven fős Utiber évi 700 millió forintos forgalmat bonyolít le, neve elsősorban az autópálya-építések mérnöki munkái kapcsán vált ismertté.
A Duna eddig is biztonságos volt, hajóztunk -- mondta lapunk kérdésére Ulrich István, a Mahart folyami árufuvarozási vezetője. Az Újvidéki Magyar Szó cikkét idézve elmondta: az újvidéki képviselő-testület jóváhagyta a Duna Bizottság és a jugoszláv szövetségi kormány megállapodását, amely szerint január 1-jétől március 15-ig a jelenlegi heti egy alkalom helyett kétszer, utána pedig háromszor bontják szét a hajóforgalom előtt a pontonhidat 22 és 5 óra között. A hajók áthaladási illetékét továbbra is a szövetségi kormány fizetteti a Szabadság híd elkészültéig, de az eddigi egy helyett 0,8 márkát kérnek a jövőben bruttó regisztertonnánként. A Duna medrének tisztítása tavasszal indul.
A Mahartnak jelenleg 12-13 ezer márkájába kerül egy uszályokból és tolóhajóból álló tolatmány áthaladása Újvidéken.


