Magyarországon 3-5 milliárd forintra tehető a pr-szolgáltatással foglalkozó ügynökségek éves árbevétele. E kommunikációs terület megbecsültsége azonban nem áll arányban piaci súlyával. Az utóbbi időben a sajtóban és a közbeszédben megszaporodtak a szegmenst negatívan értékelő vélekedések, s nem valószínű, hogy a választási kampány évében magától javulna a szakma megítélése. Magyarországon a public relationsnek rossz a pr-je - állapították meg azok a piaci szereplők, amelyek a közelmúltban megalakították a Pr-ügynökségek Kollégiumát. A kollégium célja az ügynökségek érdekeinek védelme és a szakma képviselete.
Rátky György, a Rátky és Társai ügyvezetője, a kollégium egyik alapítója szerint a pr-esek és a média kapcsolata azért nem harmonikus, mert "elmennek egymás mellett": a pr nem azt kínálja, amire a médiának szüksége van, a média pedig sokszor a hírértékű közleményt sem fogadja el, vagy fenntartással kezeli. A kollégium tudatosítani kívánja, hogy a public relations speciális szaktudáson alapuló kommunikációs terület, amelyben a piacot meghatározó ügynökségek szigorú szakmai és etikai normák között végzik tevékenységüket - fűzte hozzá.
A média sokszor a hírérték hiányára hivatkozva utasítja el a pr-kezdeményezéseket. Szántó Péter, a Noguchi ügyvezetője úgy véli, a sajtó joggal nem kíváncsi a sztereotip tájékoztatókra, az adatközlés ma már nem vonzó. Cége, ahol - akárcsak ő - sok volt újságíró dolgozik, a média szemszögéből mérlegel. Tapasztalata szerint száz megszólítottból átlagosan ötvenen jeleznek érdeklődést, ezek fele jelenik meg, és azok kétharmada dolgozza fel a hírt, vagyis az eredmény 15-16 százalékos, ami Szántó szerint jónak tekinthető.
Sós Péter János, a Sós és Forgács tanácsadó ügyvezetője a megbízás elnyerése érdekében a tendereken térítés nélkül prezentált ötletek szervezett védelmét - jobban mondva annak teljes hiányát - látja aggályosnak, hiszen egy kimunkált pr-terv ügynökségi közreműködés nélkül, saját erőből is megvalósítható. A szabályozott üzleti kapcsolatrendszer kialakítását egyébként a kollégium is szorgalmazza. Sós úgy véli, az ingyenes tendereztetés mellé hatékony szerzői jogvédelem járna. Míg Szántó szerint a megbízók főként a publikációk számával mérik a sikert, Sós a kereskedelmi televíziók és a prémium lapok iránti elfogultságot tapasztalja.
Aggályosnak tetszik a pr-munkák elbírálására újabban bevezetett AVE (Advertisment Value Equivalent, hirdetési egyenérték) mutató, amellyel a megbízók az azonos idejű vagy felületű fizetett hirdetések tarifájával vetik össze a pr-ráfordításokat.
Mónus Ágnes, a Graboplastot és a helyi ipari park vállalkozásait kiszolgáló győri TuEgo ügynökség vezetője úgy látja, az EU-csatlakozás közeledtével a kis- és középvállalatoknak jobban fel készülniük a hatékony üzleti kommunikációra, amelyben várhatóan érkező külföldi versenytársaik már kialakult tapasztalattal rendelkeznek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.