BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyors megtérüléssel számol a Sanyo-Kodak

Három éven belül nyereségessé kell válnia a Sanyo Electric és az Eastman Kodak képernyőgyártó közös vállalkozásának a további befektetések finanszírozása érdekében - nyilatkozta a Reuters hírügynökségnek Hideo Simizu elnök.

A két társaság nemrég hozta létre azt a vegyes vállalatot, mely a mai folyadékkristályos (LCD-) monitoroknál vékonyabb, jobb képminőséget adó, kevesebb energiát felhasználó és olcsóbb termékekkel lép piacra. Az angol elnevezése alapján OLED-nek nevezett aktív mátrixos képernyőgyártási technológia már viszonylag régóta ismert. Szakmai várakozások a Sanyót mindig is az első potenciális gyártók között tartották számon, a Kodakkal kötött szövetség viszont a vártnál nagyobb előnyhöz juttathatja.

A Kodak ugyanis a gyártási technológiák terén kulcsfontosságú szabadalmak egész sorával rendelkezik. Ezeket - a monopolista vádak elkerülése érdekében - több gyártónak is rendelkezésére bocsátja. Előre jelezte viszont, hogy nem fog sok engedélyt kiadni, mert el akarja kerülni a noteszgépek monitorjainál tapasztalható árleszorító, öldöklő versenyt. Szakértők szerint a Sanyónak a szabadalmak terén jelentős megtakarításokat hozhat a 66 százalékban tulajdonában lévő vegyes vállalat.

Simizu elmondta, hogy a cég a Sanyo - eddig LCD monitorokat gyártó - üzemeinek kapacitását ki tudja használni, ezért a kezdő befektetést viszonylag alacsonyra, 380 millió dollár körülire tudja csökkenteni. Az indulásnál várható technológiai akadályok, a gyártás kiforratlansága miatt az OLED-képernyőket először csak kis méretben, elsősorban mobiltelefonok számára kezdik termelni. Az elnök információi alapján az újfajta monitortechnológiába világszerte nem sok, legfeljebb négy társaság fektethet komolyabb összegeket. Számos gyártó ugyanis nem aktív, hanem úgynevezett passzív mátrixos képernyőkkel jelenik majd meg, melyek minősége elmarad a csúcstechnológiától.

Az aktív mátrixos piacra készül viszont a japán Toshiba és a Pioneerhoz tartozó Tohoku közös cége, míg azonban a Sanyo már februárban, a Toshiba csak áprilisban indítja termelését. A dél-koreai Samsung SDI 2003 második felében jelenhet meg hasonló termékeivel.

A piaci szereplők egyaránt gyors fejlődést váró üzleti modellre építenek, az OLED-világpiac ugyanis - előrejelzések szerint - 2005-re elérheti az évi 3 milliárd dolláros forgalmat. Ez az összes monitort figyelembe véve 5 százalékos piaci részt jelenthet.

Simizu szerint a vegyes vállalat öt éven belül vissza tudja fizetni összes kezdeti befektetését, ha három év múlva az üzletmenet nyereségesre fordul. Az elnök a Kodak visszafogott szabadalompolitikája ellenére is éles árversenyre és nagy árcsökkenésre számít hosszú távon. Véleménye szerint a piac hasonlítani fog a szintén nagy árzuhanást mutató memóriaprocesszorokéhoz vagy az LCD-monitorokéhoz. A befektetések rövid időn belüli megtérülésére azért van szükség, hogy a Sanyo-Kodak a fejlesztések következő lépését is meg tudja tenni. Az OLED-rendszerű képernyőknél nagy ugrást jelenthet, ha a tömeggyártásban a méretet növelni tudják annyira, hogy azok a televíziókba is beépíthetők legyenek. Szakértők szerint a kisebb tévékben használatos méretek tömegtermelése 2003-ra érhető el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.