BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kétszázmillióra pályázik az Ikarus Rt.

Kétszázmillió forintos támogatásra számít az Ikarus Rt. a Széchenyi-tervből, miután a gazdasági miniszter 2001. november 29-i döntése alapján az ipari park cím viselésére jogosult a cég mátyásföldi és székesfehérvári gyáregysége - mondta lapunknak Székely Zsolt vezérigazgató.

Glattfelder Béla, a Gazdasági Minisztérium (GM) politikai államtitkára tegnap közölte: a cím elnyerésével a társaság számára megnyílt a lehetőség, hogy a Széchenyi-terv keretében az ipari parkok fejlesztésére kiírt pályázaton induljon, és sikeres tender esetén állami támogatást nyerjen az ipari park fejlesztési beruházásaihoz.
A privatizációt követő új stratégia fontos eleme volt az ipari parkok létrehozására való törekvés - mondta Székely Zsolt, az Ikarus Rt. vezérigazgatója, s mintegy magyarázatul hozzátette: a buszgyártás mellett a több lábon állás stratégiáját választották. Ebbe beletartozik az is, hogy a cég mind több autógyár beszállítója kíván lenni, az ipari park létrehozása pedig hozzájárul a gépjárműgyártás és a hozzá kapcsolódó beszállítói kör mátyásföldi megtelepedéséhez, a hasonló tevékenységgel foglalkozó kisvállalkozások letelepedésének elősegítéséhez.

Az Ikarus Székesfehérvári Ipari Park 38 hektáros területén jelenleg is 15 vállalkozás működik, közel 250 alkalmazottal. Az infrastruktúra bővítését és korszerűsítését tervezik, hogy az korszerűbb technikát alkalmazó cégek fogadására is alkalmas legyen. A tervek 2005 végére 25 betelepített vállalkozásban 600 fő foglalkoztatásával számolnak.
Az Ikarus Budapesti Ipari Park az Ikarus Járműgyártó Rt. telephelyén jött létre. A 32 hektáros területen jelenleg 20 vállalkozásban több mint 1250 ember dolgozik. Tervezik az energia- és vízhálózat felújítását, valamint egyes építmények átépítését az új követelmények szerint. Tervezik továbbá egy inkubátorház építését is a kerületi önkormányzattal közösen, amelynek szolgáltatásai közt jogi és vállalkozást segítő tanácsadás is lesz. A további bővítési tervek szerint 2005 végére 35 vállalkozásban 2000 ember dolgozhat a területen.
Az ipari park gépjárműgyártással és a hozzá kapcsolódó beszállítói kör megtelepítésében kíván integrátori szerepet betölteni, és inkubátorháza révén lehetőséget kíván biztosítani a hasonló tevékenységeket folytató kisvállalkozásoknak - mondta Székely Zsolt. Az eddig betelepült közúti járműgyártó vállalkozások - NABI Rt., Ikarusbus Egyedi Buszgyártó Kft. - köré már települnek az őket kiszolgáló alkatrészgyártók és több beszállító. Az ipari parkban lévő vállalkozások árbevétele 2001-ben meghaladta a 10 milliárd forintot.

Az Ikarus a távlatokban multinacionális cégek (például Audi, Renault, MAN stb.) megnyerésével - technológiatranszfer révén - további vezető technológiák meghonosítását tervezi. Az esztergomi Suzuki-gyár után ugyanis az elmúlt év végén vált az Ikarus az Audi AG rendszerbeszállítójává, s rövidesen megszületik a végső megállapodás az MAN teherautógyárral is.

Amint azt Székely Zsolt elmondta, a Renault haszonjárműgyártó üzletágával a közelmúltban állapodtak meg arról, hogy Mátyásföldön jármű-összeszerelés is lesz. Egyelőre azonban a francia cég számára az alkatrészgyártás sem kezdődhet, mert ahhoz technológiai beruházások szükségesek, amihez viszont a szaktárcától támogatás is kellene. A másik út egy technológiatranszfer lenne.

Glattfelder hozzátette: a támogatás mértékét az idén azért növelte a kormányzat, hogy a pályázókat arra ösztönözzék, hogy a már korábban ipari célra használt területeken hozzák létre telephelyeiket.

Az elmúlt évben Magyarországra érkezett - 2 milliárd eurót meghaladó összegű - külföldi működőtőke döntő része az ipari parkokba irányult - ismertette az adatokat az államtitkár, hozzáfűzve, hogy a magyar export közel 30 százalékát a járművek és gépjárműalkatrészek adják.

A Gazdasági Minisztériumtól kapott tájékoztatás szerint az ipari parkok tízéves fejlesztési programja - a működőtőke-bevonási és területfejlesztési szempontok mellett - már egyre inkább a minőség- és a kutatásfejlesztésre, a modern technológia megtelepedésére és a térségi gazdaságszervezésre helyezi a hangsúlyt. Az állam a jelenlegi támogatási források jelentős növelésével - az idén több mint 3 milliárd forinttal - segíti e program megvalósítását. Az Európai Unióhoz való csatlakozás után várhatóan évi 7-8 milliárd forint értékű uniós támogatás is elnyerhető lesz.

A Széchenyi-terv programjai 2002-ben kiemelten támogatják az ipari parkok és a barnamezős beruházások fejlesztését. Tavaly a Széchenyi-terv ipari parkok fejlesztésére kiírt pályázatán a támogatás mértéke a fejlesztés összköltségének 33 százaléka, de legfeljebb 100 millió forint volt. Ebben az évben ennek a duplájára, 200 millióra nőtt az odaítélhető vissza nem térítendő támogatás mértéke, ami a beruházási költségek 50-75 százaléka lehet. Az ipari parkok fejlesztésére fordítható állami támogatás mértéke a tavalyi évben összesen több mint 1 milliárd forint volt.
A jelentős támogatásnövekedés elősegíti a barnamezős beruházások, illetve a régi, elhanyagolt, rossz állapotban lévő, sok esetben jelentős környezetterhelést okozó ipari területek modernizálását. Az ipari parkok infrastruktúra-fejlődése újabb kisvállalkozások számára teszi lehetővé a betelepülést, valamint új munkahelyek is teremtődnek, amely foglalkoztatási szempontból jár kedvező hatással.

Kétszázmillió forintos támogatásra számít az Ikarus Rt. a Széchenyi-tervből, miután a gazdasági miniszter 2001. november 29-i döntése alapján az ipari park cím viselésére jogosult a cég mátyásföldi és székesfehérvári gyáregysége - mondta lapunknak Székely Zsolt vezérigazgató. Demeter Kálmán-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.