A Michelin eredményei mutatják, mennyire nem egységes az abroncspiac, hiszen bizonyos szegmensekben lehetett jó eredményeket elérni a romló világgazdasági körülmények közepette is, míg máshol nem - hangsúlyozta a tájékoztatón Edouard Michelin.
A konszern igazgatótanácsának elnöke szerint összességében mégis eredményes a tavalyi üzleti év, hiszen az árbevételre vetített 6,6 százalékos nettó eredménnyel a Michelin megelőzte legfőbb versenytársait, a Goodyeart (2 százalék) és a Bridgestone-t (4,5 százalék). A személygépkocsi, illetve könynyű-teherautó kategóriában jelentősen javult a társaság jövedelmezősége, a működési nyereség 21,7 százalékkal bővült. Ugyanakkor a teherautó-abroncsok értékesítésében komoly nehézségek mutatkoztak, emiatt működési nyeresége 38,5 százalékkal esett.
A Michelin mozgásterét alapvetően befolyásolta, hogy tavaly tavasszal Észak- és Dél-Amerikában egyaránt visszaesett a gazdaság, amit csak elmélyítettek a szeptember 11-i események. Észak-Amerikában gyakorlatilag összeomlott a teherautóabroncs-piac, később Európában is. Hozzájárult a társaság eredményeinek romlásához, hogy nőttek a nyersanyagárak, kedvezőtlenül alakultak számára a valutaátváltási árfolyamok: gyengült az euró a dollárral szemben, s erősen leértékelődött a brazil és az argentin nemzeti valuta.
A Michelin magyarországi érdekeltségei tavaly 61 milliárd forintos árbevételre tettek szert az egy évvel korábbi 55,5 milliárd, illetve a tervezett 60,6 milliárd után - tájékoztatta a Világgazdaságot Szlaby Andrásné, a Michelin Magyarország Kft. kommunikációs igazgatója. A szóban forgó érdekeltségek - a Taurus Mezőgazdasági Abroncs Kft., a Taurus Gumiipari Rt., a Taurus Carbonpack Kft. és a Michelin Magyarország Kft. - nettó eredménye tavaly 779 millió forintra rúgott, ezt azonban nem lehet összehasonlítani az egy évvel korábbi adatokkal, mert bizonyos érdekeltségeket eladtak. A hazai Michelin-érdekeltségek termelésének (mezőgazdaságigép- és teherautó-abroncsok) 72 százaléka exportra megy, elsősorban Nyugat-Európába, s 1999 júliusától a magyarországi vállalat látja el Michelin gumival azon kelet-európai országokat is, ahol a francia cégnek még nincs saját képviselete.
A Michelin a Taurus privatizálása, 1996 óta összesen 15 milliárd forintot költött magyarországi beruházásokra, egyebek mellett a kapacitások bővítésére, a technológia, az infrastruktúra, az informatika fejlesztésére; Vácon nemrégiben logisztikai központot épített.
Kvassinger Klára
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.