BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Partnert keres a LOT is

A SAS megvásárolná a lengyel LOT légitársaságban lévő Swissair-részesedést. A LOT várhatóan még februárban csatlakozik valamelyik légiszövetséghez, ami egyszersmind megkönnyítheti számára a stratégiai partnerkeresést is. A Lufthansa és a British Airways pedig jelezte: bevonnák a LOT-ot az általuk vezetett Star Alliance, illetve One World szövetségbe. A lengyelek legutóbb az American Airlinesszal együttműködési megállapodást is kötöttek.

A SAS skandináv légitársaság megvenné a Swissairnek a LOT-ban lévő 25 százalékos részesedését, miután a svájci csoport két héttel ezelőtt úgy határozott, hogy a légicég tavalyi csődje

miatt megválnak a részvénycsomagtól. A tárgyalások még kezdeti stádiumban vannak, Wieslaw Kaczmarek lengyel kincstárügyi miniszter szerint a SAS-nak először a svájciakhoz kell fordulnia az ügyben, csak ezután tárgyalhat a lengyelekkel. Mindamellett Kaczmarek jelezte: a SAS képviselői hamarosan tárgyalóasztalhoz ülnek a LOT igazgatóságával.

A tőkeerős partner megtalálása létkérdés a társaság számára, hiszen a LOT - amely 2000-ben még 28 millió zloty nyereséget tudott felmutatni - 640 millió zloty (156 millió dollár) veszteséggel zárta a tavalyi évet, a nagyszabású beruházások, az ágazat egészét érintő globális válság s nem utolsósorban a Swissair pénzügyi problémái miatt. A varsói kormányzat júniusig szeretné lezárni a Swissair-részesedés eladása, valamint a valamelyik légiforgalmi szövetséghez való csatlakozás kérdését. A lengyel cég eddig a Qualiflyer szövetség tagja volt, ez azonban a Swissair és a belga Sabena öszszeomlása után gyakorlatilag elvesztette létjogosultságát.

Ugyanakkor a SAS szeretne nagyobb szeletet kihasítani magának a liberalizált európai légiforgalmi piacon, ezért igyekszik pozícióit erősíteni több területen is. E törekvést támogatandó a dán kormány jelezte, megválik a társaságban lévő részesedésétől, hogy a SAS szabadabban mozoghasson az éleződő verseny közepette, s ne hozzák hátrányos helyzetbe az állami tulajdonban lévő cégekre vonatkozó EU-előírások. Koppenhága szerint úgy kellene átalakítani a SAS-t, hogy sem a dán, sem a norvég, sem a svéd politikai helyzettől ne függjön a helyzete, a cégben ugyanis jelenleg egyenként 14,3 százalékkal érdekelt a dán és a norvég, 21,4 százalékkal a svéd állam, a többi magánbefektetőké. (KK)

Munkatársunktól

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.