A salzburgi központú Red Bull energiaital-gyártó cég tavaly 20 százalék felett növelte teljesítményét, így árbevétele meghaladta az egymilliárd eurót. A csaknem mind az ötven célországban piacvezető pozícióban lévő társaság 1,16 milliárd doboz italt értékesített, az idén azonban már 1,4 milliárd darabot tervez - adja hírül a Wirtschaftsblatt. "A tizenöt éves vállalkozás első exportpiaca Magyarország volt, ahol rövid időn belül 90 százalékos részesedést értünk el, de 1997-ben, az ital magas koffeintartalma miatt, két és fél évre fel kellett hagynunk a forgalmazással" - fogalmazott a Világgazdaság kérdésére Evetovits Iván, a Red Bull Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Mint mondta, a világon egyedüli módon ütközött a termék összetétele élelmezésügyi előírásokba, az értékesítést csak külön miniszteri engedéllyel, 2000 derekán kezdhették újra. A közeljövőben 29 fősre bővülő cég azonban addigra a magyar Bomba! márkával találta szembe magát a piacon, ám attól - néhány mutatószám terén - már visszaszerezte a vezető pozíciót. Ennek érdekében ugyanis jelentős - a forgalomarányos 15-20 százaléknál jóval nagyobb - marketing-költségvetéssel dolgozik a cég, sőt rövid távon a veszteséget is lenyeli. Kedvező jelként értékeli tehát Evetovits Iván, hogy - adataik szerint - a benzinkutaknál már gyakrabban vásárolják az ő terméküket, mint a versenytársét, a kiskereskedelemben pedig - éves szinten - harmincszázalékos növekedést értek el, amitől rövid időn belül piaci elsőbbséget remélnek. A magyar piac gyakorlatilag kétszereplős, a többi résztvevő általában rövid ideig van csak jelen - állapította meg az ügyvezető igazgató.
A Red Bullt Rankweilben állítják elő egy - Japánból származó - recept alapján. Az évek óta növekvő cég saját tőkéből finanszírozza magát; 49 százalékban az alapító, 51 százalékban egy thaiföldi befektető és fia kezében van. Forgalma leginkább az USA-ban, Brazíliában és az arab régióban bővül, a terjeszkedés fő iránya Ázsia.
Mráz Dániel
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.