Az elmúlt hónapokban főként a nagyvárosok neves hotelei, repterei s az amerikai turisták által látogatott szállodaláncok szenvedtek világszerte komoly bevételkiesést, ám az alsóbb kategóriájú hoteleket és a vidéki fogadókat alig érte veszteség. Hasonló tendenciáról számoltak be lapunknak a hazai szállodaláncok is: a Pannóniánál még érzik az amerikai és japán csoportos utak elmaradását, a Marriottnál viszont a tavaly februárinál már jobb foglalásról tájékoztattak, a sok vidéki gyógyszállót működtető Hunguest Hotelst pedig alig érintették a kedvezőtlen hatások. Az idegenforgalom múlt év végi visszaesését Magyarországon is kevésbé érezték meg az alacsony kategóriájú, illetve a jórészt belföldieket fogadó szállodák.
Tavaly az európai szállodaiparban az egy szobára jutó nyereség 2,9 százalékkal, a kihasználtság pedig 2,8 százalékkal csökkent a francia MKG Consulting tanulmánya szerint, amelyet a Handelsblatt idéz. A világ legnagyobb, tőzsdén jegyzett szállodalánca, a Ramada, a Howard Johnson és a Days Inn márkaneveken 6400 hotelt üzemeltető Cendant Corporation tíz év óta először tapasztalt visszaesést, ám az első negyedévben már kedvezőek a kilátásai.
Az utaztatók azonban még mindig két számjegyű visszaesésről beszélnek a nyári utak foglalása kapcsán. Bár a forgalom éves szinten elérheti az igen magas tavalyi szintet, a vendégszám minden bizonnyal elmarad attól a Die Zeit szerint.
A Six Continents brit szállodaóriásnál az elmúlt évben 6,8 százalékos forgalomnövekedést mértek, meghaladva a 6,5 milliárd eurót. Bár az amerikai és európai felső kategóriás szállóik komoly negatívummal zártak, az Inter-Continental, a Holiday Inn és a Crowne Plaza márkákkal fémjelzett 3260 tagú társaság nyeresége is 2,8 százalékkal bővült.
A Six Continents mögött világviszonylatban a harmadik helyen álló Marriott forgalma tavaly 8,9 milliárd euró volt, de üzemi eredménye mintegy ötödével a korábbi alatt maradt. A társaság Marriott, Renaissance és Ritz-Carlton szállóiban az Egyesült Államokban az egy szobára jutó nyereség 12 százalékkal csökkent. Magyarországon a Marriott szintén nyereséget termel, bár azt egyelőre az ingatlan megvásárlásának törlesztése fel is emészti. A szeptembert követő 5-8 százalékos visszaesés után a foglalásállomány most már kezd visszaállni - fogalmazott Radóné Wirthmann Julianna, a szálloda humán erőforrás vezetője. Az idei február a telítettség szempontjából már a tavalyinál is jobb volt. A budapesti Marriottnál - a világtendenciának megfelelően - a vendégek az utazáshoz időben egyre közelebb adják le a foglalást, ami kedvezőbb megvalósulási arányra enged következtetni.
A Pannonia Hotels Rt.-nél még érezhető a tavalyi amerikai terrortámadás hatása, főként az amerikai és japán csoportos beutazásban. Viszont az üzleti utazásoknál már helyreállt a korábbi forgalom - közölte Fejér Péter, a társaság értékesítési vezetője. E hatások egyébként az öt- és négycsillagos hotelekben érezhetők, míg a háromcsillagosokban élénkülést tapasztaltak. A tavaszi hónapok összességében ígéretesnek tűnnek, bár az üzleti forgalmat nehezen lehet előre látni, hiszen a foglalások egyre közelebb kerülnek a tényleges utazáshoz. Míg a cég egyetlen ötcsillagos szállodájában, a Hyatt Regency Budapestben némi javulás látható, a négycsillagosokban a tavalyi szinten várható a forgalom, a háromcsillagosok esetében erősödés ígérkezik. A szállodák foglaltságáról Fejér Péter üzleti okokból számokat nem kívánt közölni.
Megnyugtató a helyzet a Hunguest Hotels Rt. vezérigazgatója, Hülvely István szerint, hiszen a középkategóriájú hotelekben mind a fővárosban, mind a gyógyüdülőhelyeken kedvezőek a foglaltsági adatok, s a tavaszi előrejelzések is jók. A tavaly szeptemberi amerikai merénylet hatása e kategóriában alig, a vidéki gyógyszállókban még kevésbé tapasztalható. A
Hunguestnél ugyanis jelentős a hazai vendégek aránya. A lillafüredi Palota Szálló például szinte minden hét végén közel telt házzal üzemel, összességében 60 százalék körüli kihasználtsággal. Az rt. középkategóriájú gyógyhoteleinek foglaltsága 70 százalékos, s a következő hónapokban nőhet, s a tavasz végére megközelítheti a 100 százalékot is. A cégnek nem is a létesítmények kihasználtsága a gond, hanem az erősödő forint, amely - az euróban kötött szerződései miatt - jelentős veszteséget okoz. Listás áraikban az idén 5-7 százalék körüli áremelést érvényesítettek, de a tényleges vélhetőleg ott éri majd el az öt százalékot, ahol valamilyen minőségi fejlesztést is végrehajtottak. (LI, MD)
Munkatársainktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.