BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erőre kapó szállodaláncok

Túljutottak a mélyponton a szeptember 11-i terrortámadások és globális gazdasági nehézségek miatt a múlt év végén még panaszkodó szállodaláncok. A magyar tapasztalatok illeszkednek a nemzetközi trendhez - értesült a Világgazdaság.

Az elmúlt hónapokban főként a nagyvárosok neves hotelei, repterei s az amerikai turisták által látogatott szállodaláncok szenvedtek világszerte komoly bevételkiesést, ám az alsóbb kategóriájú hoteleket és a vidéki fogadókat alig érte veszteség. Hasonló tendenciáról számoltak be lapunknak a hazai szállodaláncok is: a Pannóniánál még érzik az amerikai és japán csoportos utak elmaradását, a Marriottnál viszont a tavaly februárinál már jobb foglalásról tájékoztattak, a sok vidéki gyógyszállót működtető Hunguest Hotelst pedig alig érintették a kedvezőtlen hatások. Az idegenforgalom múlt év végi visszaesését Magyarországon is kevésbé érezték meg az alacsony kategóriájú, illetve a jórészt belföldieket fogadó szállodák.

Tavaly az európai szállodaiparban az egy szobára jutó nyereség 2,9 százalékkal, a kihasználtság pedig 2,8 százalékkal csökkent a francia MKG Consulting tanulmánya szerint, amelyet a Handelsblatt idéz. A világ legnagyobb, tőzsdén jegyzett szállodalánca, a Ramada, a Howard Johnson és a Days Inn márkaneveken 6400 hotelt üzemeltető Cendant Corporation tíz év óta először tapasztalt visszaesést, ám az első negyedévben már kedvezőek a kilátásai.

Az utaztatók azonban még mindig két számjegyű visszaesésről beszélnek a nyári utak foglalása kapcsán. Bár a forgalom éves szinten elérheti az igen magas tavalyi szintet, a vendégszám minden bizonnyal elmarad attól a Die Zeit szerint.

A Six Continents brit szállodaóriásnál az elmúlt évben 6,8 százalékos forgalomnövekedést mértek, meghaladva a 6,5 milliárd eurót. Bár az amerikai és európai felső kategóriás szállóik komoly negatívummal zártak, az Inter-Continental, a Holiday Inn és a Crowne Plaza márkákkal fémjelzett 3260 tagú társaság nyeresége is 2,8 százalékkal bővült.

A Six Continents mögött világviszonylatban a harmadik helyen álló Marriott forgalma tavaly 8,9 milliárd euró volt, de üzemi eredménye mintegy ötödével a korábbi alatt maradt. A társaság Marriott, Renaissance és Ritz-Carlton szállóiban az Egyesült Államokban az egy szobára jutó nyereség 12 százalékkal csökkent. Magyarországon a Marriott szintén nyereséget termel, bár azt egyelőre az ingatlan megvásárlásának törlesztése fel is emészti. A szeptembert követő 5-8 százalékos visszaesés után a foglalásállomány most már kezd visszaállni - fogalmazott Radóné Wirthmann Julianna, a szálloda humán erőforrás vezetője. Az idei február a telítettség szempontjából már a tavalyinál is jobb volt. A budapesti Marriottnál - a világtendenciának megfelelően - a vendégek az utazáshoz időben egyre közelebb adják le a foglalást, ami kedvezőbb megvalósulási arányra enged következtetni.

A Pannonia Hotels Rt.-nél még érezhető a tavalyi amerikai terrortámadás hatása, főként az amerikai és japán csoportos beutazásban. Viszont az üzleti utazásoknál már helyreállt a korábbi forgalom - közölte Fejér Péter, a társaság értékesítési vezetője. E hatások egyébként az öt- és négycsillagos hotelekben érezhetők, míg a háromcsillagosokban élénkülést tapasztaltak. A tavaszi hónapok összességében ígéretesnek tűnnek, bár az üzleti forgalmat nehezen lehet előre látni, hiszen a foglalások egyre közelebb kerülnek a tényleges utazáshoz. Míg a cég egyetlen ötcsillagos szállodájában, a Hyatt Regency Budapestben némi javulás látható, a négycsillagosokban a tavalyi szinten várható a forgalom, a háromcsillagosok esetében erősödés ígérkezik. A szállodák foglaltságáról Fejér Péter üzleti okokból számokat nem kívánt közölni.

Megnyugtató a helyzet a Hunguest Hotels Rt. vezérigazgatója, Hülvely István szerint, hiszen a középkategóriájú hotelekben mind a fővárosban, mind a gyógyüdülőhelyeken kedvezőek a foglaltsági adatok, s a tavaszi előrejelzések is jók. A tavaly szeptemberi amerikai merénylet hatása e kategóriában alig, a vidéki gyógyszállókban még kevésbé tapasztalható. A

Hunguestnél ugyanis jelentős a hazai vendégek aránya. A lillafüredi Palota Szálló például szinte minden hét végén közel telt házzal üzemel, összességében 60 százalék körüli kihasználtsággal. Az rt. középkategóriájú gyógyhoteleinek foglaltsága 70 százalékos, s a következő hónapokban nőhet, s a tavasz végére megközelítheti a 100 százalékot is. A cégnek nem is a létesítmények kihasználtsága a gond, hanem az erősödő forint, amely - az euróban kötött szerződései miatt - jelentős veszteséget okoz. Listás áraikban az idén 5-7 százalék körüli áremelést érvényesítettek, de a tényleges vélhetőleg ott éri majd el az öt százalékot, ahol valamilyen minőségi fejlesztést is végrehajtottak. (LI, MD)

Munkatársainktól

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.