BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kétmilliárdos zalalövői vasúti biztosítóberendezés

A hét végén adta át a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium képviselője a magyar-szlovén vasútvonal elektronikus biztosítóberendezését Zalalövőn. A 2,3 milliárd forint értékű projekt az állomási biztosítóberendezések mellett az úgynevezett egységes európai vonatbefolyásoló rendszer (ETCS) telepítését is magában foglalja.

A nemzetközi versenytárgyalás alapján a rendszert az Alcatel Austria szállította, s a megbízás felét magyar szakemberek és vállalatok valósították meg. Közreműködtek az állo-mások biztosítóberendezé-

seinek felszerelésében, a vasúti vonalszakaszokat ellenőrző készülékek telepítésében, és magának az ETCS rendszernek a kiépítésében is. A projekt irányítását a Magyar Szállítási Automatizálási Kft. koordinálta, a berendezéseket a MÁV Dunántúli Kft. telepítette, az áramellátó rendszereket a Power Quattro Teljesítményelektronikai Rt. szállította.

A biztonsági rendszerek tanúsítását a győri Széchenyi István Egyetem szakemberei és oktatói készítették el az R-Traffic Kft.-vel közösen. Az ETCS rendszerrel hat magyar mozdonyt lát el az Alcatel Austria, közülük az első próbaüzeme kezdődött meg a magyar-szlovén vasútvonalon. A többi felszerelése 2002 őszéig várható.

Az ETCS vezérlési rendszer lényege, hogy a mozdony elektronikus vezérlőberendezésébe kerülnek az adott pályaszakasz jelzői, sorompói, váltói által leadott információk. A fedélzeti számítógép ezek alapján számítja ki az előírt sebességet, s ha a mozdonyvezető ettől eltér, a számítógép beavatkozik és korrigál. (HÉ)

Munkatársunktól

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.