Stagnált a piackutatók forgalma
Nominálisan mintegy 8 százalékkal bővült, de az inflációt is figyelembe véve stagnált a hazai piackutató cégek 2001. évi forgalma. A piackutatásnak nem tett jót a médiaipar tavalyi megrendülése - hangsúlyozta Sterk Péter, a Piackutatók Magyarországi Szövetsége soros elnöke. A forgalom alakulása több évre visszatekintve is enyhén csökkenő tendenciát mutat. Nálunk egyebek között azért is, mert a magyar fogyasztó szokásaiban egyre közelebb kerül a nyugat-európaihoz, így esetenként máshol végzett kutatásokkal is helyettesíthető a helyi felmérés.
A PMSZ 26 tagvállalatának tevékenysége az iparág hazai piacának 90 százalékát fedi le. E társaságok tavalyi árbevétele 9,5 milliárd forint volt, ennek alapján a teljes hazai piac 10,5 milliárdosra becsülhető. A legtöbb megbízás a gyorsan forgó közszükségleti cikkek, az FMCG-termékek szektorából, az információtechnológiából és az egészségügyi termékek területéről érkezik, de jelentős a médiakutatások részesedése is. Sterk szerint erősödik az egyes cégek közötti verseny, amelyre néhányan szakosodással válaszolnak. Az egyes kiemelt területekre, nálunk például a gyógyszeripari vagy az it-termékekre való szakosodással a cégek a nemzetközi trendet követik. A legnagyobb gondot az PMSZ elnöke által "balkáninak" nevezett árszínvonal jelenti: miközben immár minden jelentős multinacionális piackutató jelen van nálunk, árszínvonaluk még nem érte utol a hazai piacot. Nemzetközi összehasonlításban a magyarnál kétszer, de Lengyel- és Csehországban is legalább másfélszer magasabb árakat lehet érvényesíteni. Ezért Sterk szerint az egyes vállalkozások a szükségesnél kevesebbet fordíthatnak módszertani, technológiai fejlesztésekre. Ennek ellenére például az adatfelvételi technikák arányának változásában tükröződik technikai fejlődés is: míg 1999-ben a kutatások során a személyes megkérdezés részesedése 86 százalékos volt, 2001-ben aránya már csak 67 százalékot tett ki, ezzel párhuzamosan 8-ról 15 százalékra emelkedett a telefonos adatfelvételek aránya, és tavaly már 6 százalékot képviselt az on-line technológia is.
Acsay Judit


