Nominálisan mintegy 8 százalékkal bővült, de az inflációt is figyelembe véve stagnált a hazai piackutató cégek 2001. évi forgalma. A piackutatásnak nem tett jót a médiaipar tavalyi megrendülése - hangsúlyozta Sterk Péter, a Piackutatók Magyarországi Szövetsége soros elnöke. A forgalom alakulása több évre visszatekintve is enyhén csökkenő tendenciát mutat. Nálunk egyebek között azért is, mert a magyar fogyasztó szokásaiban egyre közelebb kerül a nyugat-európaihoz, így esetenként máshol végzett kutatásokkal is helyettesíthető a helyi felmérés.
A PMSZ 26 tagvállalatának tevékenysége az iparág hazai piacának 90 százalékát fedi le. E társaságok tavalyi árbevétele 9,5 milliárd forint volt, ennek alapján a teljes hazai piac 10,5 milliárdosra becsülhető. A legtöbb megbízás a gyorsan forgó közszükségleti cikkek, az FMCG-termékek szektorából, az információtechnológiából és az egészségügyi termékek területéről érkezik, de jelentős a médiakutatások részesedése is. Sterk szerint erősödik az egyes cégek közötti verseny, amelyre néhányan szakosodással válaszolnak. Az egyes kiemelt területekre, nálunk például a gyógyszeripari vagy az it-termékekre való szakosodással a cégek a nemzetközi trendet követik. A legnagyobb gondot az PMSZ elnöke által "balkáninak" nevezett árszínvonal jelenti: miközben immár minden jelentős multinacionális piackutató jelen van nálunk, árszínvonaluk még nem érte utol a hazai piacot. Nemzetközi összehasonlításban a magyarnál kétszer, de Lengyel- és Csehországban is legalább másfélszer magasabb árakat lehet érvényesíteni. Ezért Sterk szerint az egyes vállalkozások a szükségesnél kevesebbet fordíthatnak módszertani, technológiai fejlesztésekre. Ennek ellenére például az adatfelvételi technikák arányának változásában tükröződik technikai fejlődés is: míg 1999-ben a kutatások során a személyes megkérdezés részesedése 86 százalékos volt, 2001-ben aránya már csak 67 százalékot tett ki, ezzel párhuzamosan 8-ról 15 százalékra emelkedett a telefonos adatfelvételek aránya, és tavaly már 6 százalékot képviselt az on-line technológia is.
Acsay Judit
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.