BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tűzszünet az árháborúban

Lecsengőben az Electro World februári nyitása utáni izgalom a műszakicikk-piacon. A fogyasztói árak, úgy tűnik, kiegyenlítődnek, s a Media Markt is felhagyott a háromhetes agresszív akcióval. Ám küszöbönáll egy újabb árháború, hiszen a Media Markt jövő héten nyitja új áruházát az Árkád bevásárlóközpontban.

Az Electro World (EW) és a Media Markt (MM) elektronikai cég látványos árversenyét a piac szereplői erőfölénnyel való visszaélésnek tartották, hiszen a két társaság versenye során sokszor gyártási költség alatti áron kínált cikkeket.

Szakértők szerint a vélhető beszerzési és értékesítési árakat összevetve az Electro World nyitási akciója 300 millió forintos veszteséget jelenthetett a cégnek. A Herta Kereskedelmi Kft. ügyvezetője, Korpás Béla szerint a torta újraszeletelésének vagyunk tanúi, s az EW anyacége, a Dixons-csoport és az MM a mögötte álló Metro Holdinggal Magyarországon modellezi azt a részesedésfelosztó háborút, amit később egyéb kelet-európai piacokon, esetleg Lengyelországban vívnak meg.

A Herta nem sínylette meg a februári akciókat, sőt, forgalma még emelkedett is. Tavaly 12,5 milliárd forintos bruttó árbevételének mintegy 65 százaléka nagykereskedelmi, a többi nyolc áruházának kiskereskedelmi tevékenységéből származott. Mintegy 500 viszonteladónak - köztük multinacionális cégeknek - szállít, amelyek közül több mint 350 kisebb magánvállalkozás, amelyek jövőjét meglehetősen borúsnak látja Korpás Béla.

A Keravill nem vesz részt az árháborúban, mert az megtéveszti a vevőt, aki végül nem tudja, minek mi az értéke - nyilatkozott a 35 üzletet működtető társaság ügyvezetője, Buzogány Péter. Közölte, cége árai nem csak korlátozott számú termékre vonatkoznak, s úgy gerjeszti a vásárlóerőt, hogy a DVD-lejátszókhoz 15 DVD-t ad ajándékba.

A műszakicikk-piac csodagyerekeként emlegették sokáig a Murányi Kereskedőház Plaza Kft.-t, amely fél évtized alatt a semmiből magyar viszonylatban igen nagyra nőtt. A Murányi cégvezetője, Korona Zoltán most csupán annyit mondott, hogy a budaörsi és a soroksári Tesco áruházban lévő egységeik bezárása nincs összefüggésben az Electro World piacra lépésével, a két bezárásról még az ősszel döntöttek.

Március 20-án nyílik a hetedik magyarországi Media Markt áruház az Árkádban. A 2800 négyzetméteres eladóterű egységgel nem áll le a terjeszkedéssel a 2,1 milliárd forintos alaptőkéjű Media Markt Saturn Holding, mert - amint Maurer Andor ügyvezető igazgató elmondta - több áruház nyitása is várható az idén. A 35 ezer cikket forgalmazó holding az áruházakat bérli. Az elmúlt hetek árképzéséről azt mondta Maurer Andor, hogy a nyomott árú akcióval a cég magyarországi jelenlétének ötéves évfordulóját ünnepelte.

Sebestyén Péter, az EW ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, hogy a nyitásra képzett árakat már nem tartja a társaság, de továbbra is igyekeznek cikkeiket a piaci átlagnál olcsóbban kínálni. Az EW-nél a közeljövőben nem várható újabb tőkeemelés azután, hogy az első áruház nyitónapján a brit Dixons Group Plc. befektetőcégei - a kft.-ben 99 százalékban tulajdonos Dixons Overseas Investment Ltd. és az 1 százalékig érdekelt Dixons Group Holding Ltd. - a 801 millió forinttal alapított társaság törzstőkéjét 1,2759 milliárdra módosították. Ez az összeg azért is elég lesz a hálózatbővítésre - mondta -, mivel a cég az áruházakat nem saját beruházásban építteti, hanem a Healey & Baker ingatlanközvetítő ajánlata alapján az anyacég dönti el a pontos helyszínt, majd szerződik a beruházóval. A budaörsi áruházat a skandináv NCC hozta létre, amellyel hosszú távú bérleti szerződést kötött az Electro World Magyarország Kft. Ugyanilyen rendszer lesz a két hónap múlva már épülő új áruházak esetében, de a telekkel együtt egyenként mintegy egymilliárd forintos beruházások gazdája ezúttal a Skanska Property Hungary.

A helyszínről Sebestyén Péter annyit közölt, hogy számításba jött az M3-as, M5-ös autópálya bevezető szakasza és Budakalász térsége. Rövidesen kezdik a következő két, Budapest környéki áruház alkalmazottainak felvételét.

Demeter Kálmán

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.