A svéd Maersk Sealand és a holland P & O Nedlloyd közös cége, az ERS (European Rail Shuttle) által működtetett irányvonat hetente kétszer fordul a csepeli szabad kikötő és Prága között: importkonténert hoz Hamburg, Bremerhaven és Rotterdam felől, és exportáruval rakott konténereket továbbít e tengeri kikötők felé, de kedvező lehetőséget biztosít a hajóstársaságok üres konténereinek gyors átküldésére is.

A Mahart Container Center tavaly a jelentős közúti és szerény vízoldali forgalma mellett vasúton a konténerek 35 százalékát küldte és fogadta. Kapacitása alapján a szabad kikötő még bővíteni is képes ezt a szolgáltatási ágát.

Az irányvonatok kezelése további távlatokat nyit a Mahart Container Center előtt, ami nemcsak a vasúti forgalom növekedését jelenti, de várhatóan elősegíti a fejlődést a közúti oldalon is, valamint a remények szerint a hamarosan összekapcsolható a vízi szállítás előnyeivel.

Nem egészen három hónapja a logisztikai központok országos hálózatába a csepeli szabad kikötő is bekerült. Az ilyen trimodális áruforgalmi pont - ahol a vízi, vasúti és a közúti szállítás találkozik - a világ minden táján vonzza a beruházókat, ám a Mahart nem területet vásárolni kívánó ingatlanbefektetőket vár, hanem a külföldi gyakorlathoz hasonló rendszerben kívánja modernizálni a kikötőt - tájékoztatta lapunkat Somlóvári László, a társaság vezérigazgatója. 50-70 éves szerződéseket kötnének, amelyek alapján a beruházók létrehozták a maguk logisztikai központjait, termináljait a területen, a Mahart pedig mint a kikötő üzemeltetője biztosítaná az infrastruktúrát.

Ilyenre van már példa: tíz éve kezdte meg a munkát a Mahart és a német Preymesser AG által alapított acéláru-átrakó és -raktározó Ferroport Kft., melynek beruházásai elérték a 4 milliárd forintot.

A Dunatár Kft. 35 évre vette bérbe az úgynevezett petróleumöböl partját, ahol tavaly áprilisban közel két évtized után újraindult az üzemanyag-forgalom. Az osztrák OMV üzemanyag-hálózat schwechati finomítójából vízen kapja az üzemanyagot, az idén körülbelül 400 ezer tonnát.

A szabad kikötő évek óta növeli forgalmát, csupán a hagyományos forgalom (nyersanyagok, faáru, gabona, acél, alumínium) csökken a nemzetközi tendenciának megfelelően.

Demeter Kálmán