BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Konténer-irányvonatok Csepelről

Megindult a konténerszállító irányvonat-közlekedés a Mahart csepeli szabad kikötő és Prága között, s ezzel a szabad kikötő, valamint a hajózási társaság 50 százalékos tulajdonú leányvállalata, a Mahart Container Center nagy lépést tett a komplex közlekedéslogisztikai csomóponttá történő fejlődés útján. Nemrég a logisztikai központok országos hálózatába a csepeli szabad kikötő is bekerült.

A svéd Maersk Sealand és a holland P & O Nedlloyd közös cége, az ERS (European Rail Shuttle) által működtetett irányvonat hetente kétszer fordul a csepeli szabad kikötő és Prága között: importkonténert hoz Hamburg, Bremerhaven és Rotterdam felől, és exportáruval rakott konténereket továbbít e tengeri kikötők felé, de kedvező lehetőséget biztosít a hajóstársaságok üres konténereinek gyors átküldésére is.

A Mahart Container Center tavaly a jelentős közúti és szerény vízoldali forgalma mellett vasúton a konténerek 35 százalékát küldte és fogadta. Kapacitása alapján a szabad kikötő még bővíteni is képes ezt a szolgáltatási ágát.

Az irányvonatok kezelése további távlatokat nyit a Mahart Container Center előtt, ami nemcsak a vasúti forgalom növekedését jelenti, de várhatóan elősegíti a fejlődést a közúti oldalon is, valamint a remények szerint a hamarosan összekapcsolható a vízi szállítás előnyeivel.

Nem egészen három hónapja a logisztikai központok országos hálózatába a csepeli szabad kikötő is bekerült. Az ilyen trimodális áruforgalmi pont - ahol a vízi, vasúti és a közúti szállítás találkozik - a világ minden táján vonzza a beruházókat, ám a Mahart nem területet vásárolni kívánó ingatlanbefektetőket vár, hanem a külföldi gyakorlathoz hasonló rendszerben kívánja modernizálni a kikötőt - tájékoztatta lapunkat Somlóvári László, a társaság vezérigazgatója. 50-70 éves szerződéseket kötnének, amelyek alapján a beruházók létrehozták a maguk logisztikai központjait, termináljait a területen, a Mahart pedig mint a kikötő üzemeltetője biztosítaná az infrastruktúrát.

Ilyenre van már példa: tíz éve kezdte meg a munkát a Mahart és a német Preymesser AG által alapított acéláru-átrakó és -raktározó Ferroport Kft., melynek beruházásai elérték a 4 milliárd forintot.

A Dunatár Kft. 35 évre vette bérbe az úgynevezett petróleumöböl partját, ahol tavaly áprilisban közel két évtized után újraindult az üzemanyag-forgalom. Az osztrák OMV üzemanyag-hálózat schwechati finomítójából vízen kapja az üzemanyagot, az idén körülbelül 400 ezer tonnát.

A szabad kikötő évek óta növeli forgalmát, csupán a hagyományos forgalom (nyersanyagok, faáru, gabona, acél, alumínium) csökken a nemzetközi tendenciának megfelelően.

Demeter Kálmán

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.