A német gazdaság fejleményei vélhetően késleltetetten jelentkeznek az oda irányuló magyar kivitelben. Várhatóan még esetenként nehezül a magyar kivitel növekedésének fenntartása. A német gazdaság - amely tavaly technikai recesszióba csúszott - elemzők szerint a világgazdaság egészénél lassabban nő az idén. A Nemzetközi Valutaalap szerint a német GDP-nek 2002-ben még csak egy enyhe, 0,7 százalékos bővülése képzelhető el, ám jövőre már 2,7 százalékosat is elérhet.



Nem tart visszaeséstől a Knorr-Bremse

Néhány százalékos forgalomcsökkenést ugyan érzékel a német tulajdonú Erbslöh Hungaria Kft., de ez Magyar Gáspár ügyvezető szerint főként a hosszú távú szerződések ellenére kifutó termékek miatti kisebb hézagok következménye. A kft. nagy autógyártóknak szállít alumínium alkatrészt.

Nem érzékeli a német receszsziót a német Baumeister und Ostler (BOS) GmbH leányvállalata, a mosonszolnoki BOS Bt. sem, amely fényvédő rolót, csomagtérfedőt és biztonsági hálót gyárt. Dobra István ügyvezető elmondta, hogy a cég az első negyedévben 10 százalékkal többet termelt és szállított, mint az előző év azonos időszakában. A forgalomnövekedést az ügyvezető az elmúlt időszak fejlesztéseire vezeti vissza.

"Az előrejelzések még termékeink idei keresletének 20-30 százalékos csökkenését jósolták, de ez szerencsére nem következett be" - mondta a teljes német tulajdonú Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. gazdasági igazgatója. Fejes Sándor a múlt évihez képest az első fél évben nem tart visszaeséstől.



Visszafogott foglalások a Hunguest Hotelsnél

"A németek az év elején visszafogták utazásaikat, s nyárra is csak lassan foglalnak, holott korábban az év elején jelezték és leelőlegezték üdülésüket. Az idén a német középosztály a korábbi éveknél kevesebbet költ majd utazásra, de nem tudni, hogy ez a gazdasági helyzet romlása vagy az euróra való átállás miatt van-e" - véli Róna Iván, a Hunguest Hotels Rt. berlini utazási irodájának ügyvezetője. Viszont a németek az idén várhatóan tartózkodnak az Európán kívüli repülős utazásoktól, így Európában maradnak. Walkó Miklós, a Magyar Turizmus Rt. németországi képviseletének vezetője szerint a tengerentúl és a Közel-Kelet az idén kiesik a németek úti céljaiból, helyette Törökországot vagy más, olcsó és viszonylag közeli országot választanak. Ám a nyári üdüléseknél a Balatonnak komoly vetélytársa Horvátország és Bulgária. A Balatonnál a középkategóriájú szálláshelyeken romlott az ár-szolgáltatás arány, ami némileg nehezíti az értékesítést. Mindez nem vonatkozik a gyógy-, termál- és wellnessturizmusra.



Visszamondott bútorszállítmányok

Az étkező- és dohányzóasztalokra szakosodott Mezőberényi Bútor Rt. termelésének 90 százalékát külföldön értékesíti, kétharmadát Németországban. Már tavaly nyáron érezte a német gazdaság lassulása jeleit, mégpedig exportfeltételeinek nehezedésében: nőtt a vevői árnyomás, a szokottnál aprólékosabb volt a minőség-ellenőrzés, jóllehet a termelés során a német vevők igényei szerint végzik ezt, s bizonyos tételeket egyes vevők viszszamondtak. A mezőberényiek az idén már enyhülést éreznek, de gyökeres változást még nem.



Árversenybe ütközött a Jászberényi Aprítógépgyár

Kétmilliárd forintos forgalmat ért el tavaly a német piacon a korábbi években bő hétmilliárd forintos évi árbevételt produkáló, 860 fős Jászberényi Aprítógépgyár Rt. Szöllősi László kereskedelmi igazgató elmondta, hogy a tavaly indult németországi recesszió jeleként már jó ideje érzik termékeik, a földmunkagépekhez, mobil darukhoz való részegységek iránti kereslet gyengülését, főként az építőipar ottani visszaesése miatt. Az általános gépgyártó ágazatban kíméletlen árverseny kezdődött. A cég forgalomkiesése a német piacon 500-600 millió forintra tehető, s kihatással van eredményére is. Létszámot nem épített le, de alvállalkozói körét szűkítette. Igyekszik új megrendeléseket szerezni s belföldön is növelni forgalmát.

Veszteségessé vált tavaly a 2,5 milliárd forintos árbevételt elérő, 400 fős ASG Gépgyártó Kft. gazdálkodása, a kedvezőtlen tendencia az idén is folytatódik. Ennek egyik oka, hogy csökkentek a németországi megrendelések - mondta Sólyom Ferenc ügyvezető igazgató. Az ottani recesszió likviditási és munkáltatási problémákat okozott a cégnek. A társaságnak ugyanakkor emelkedtek a költségei, mivel tavaly év elején - amikor a recessziónak még nem voltak érezhető jelei - olyan béremelési kötelezettséget vállalt, amit most nehezen tud teljesíteni. A kiesett megrendeléseket belföldön nem tudják pótolni, külföldön igyekeznek új munkákat szerezni.

Az ágazat recessziója a szűken vett építőiparban nem befolyásolja a magyar munkavállalók - számuk a kontingensnek megfelelően havi 800 főre tehető - alkalmazását - tájékoztatta lapunkat Merényi Péter, az ÉVOSZ német vállalkozási tagozatának képviselője. Ám németországi építőipari problémák csökkentik az árakat, s kedvezőtlenül hatnak a vállalkozások nyereségére.

A német beruházási piac helyzete döntően befolyásolja a magyar magántulajdonú gépipari Inconex Kft. idei gazdálkodását - mondta Szabad Lajos ügyvezető igazgató. A cég fő partnereinek fele küszködik problémákkal. Az Inconex tavaly 20-30 százalékos forgalomnövekedést könyvelt el, az idei cél a szinten tartás. Létszámleépítés nem lesz.



Estek az ElegantDesign megrendelései

A magyar konfekcióipart is elérte a recesszió szele - tájékoztatta a Világgazdaságot a Magyar Ruhagyártók Egyesületének elnöke. Medgyessy Ildikó - aki egyben az Elegant Design Rt. elnök-vezérigazgatója - elmondta: az ágazatban egyértelműen csökkennek a nyugat-európai, ezen belül a németországi bérmunka-megrendelések. Az ágazatnak összességében sokkal rosszabbak a pozíciói, mint korábban. Magyarországon már messze nem olyan olcsó a munkaerő, ezért a partnerek egyre keletebbre mennek. Ám például Portugáliában sem drágább a munkaerő, mint nálunk. Kínában pedig négy hét alatt "tokkal-vonóval" szállítják az árut a vevő igényei szerint, s ez még a nagy távolság mellett is megéri nekik.

A hazai cégek egyetlen lehetősége az előremenekülés, új partnerek és piacok felkutatása. Medgyessy Ildikó cégénél öszszesen 10 százalékos csökkenést érzékel a régi ügyfeleknél, de mindig jönnek újabbak, ezért a Elegant Design nem érzékeli a visszaesést. Tavaly 900 millió forint árbevétele volt, 20 százalékkal több az egy évvel korábbinál, s a nyereség a tervek szerint alakult.

Munkatársainktól