A német gazdaság fejleményei vélhetően késleltetetten jelentkeznek az oda irányuló magyar kivitelben. Várhatóan még esetenként nehezül a magyar kivitel növekedésének fenntartása. A német gazdaság - amely tavaly technikai recesszióba csúszott - elemzők szerint a világgazdaság egészénél lassabban nő az idén. A Nemzetközi Valutaalap szerint a német GDP-nek 2002-ben még csak egy enyhe, 0,7 százalékos bővülése képzelhető el, ám jövőre már 2,7 százalékosat is elérhet.
Nem tart visszaeséstől a Knorr-Bremse
Néhány százalékos forgalomcsökkenést ugyan érzékel a német tulajdonú Erbslöh Hungaria Kft., de ez Magyar Gáspár ügyvezető szerint főként a hosszú távú szerződések ellenére kifutó termékek miatti kisebb hézagok következménye. A kft. nagy autógyártóknak szállít alumínium alkatrészt.
Nem érzékeli a német receszsziót a német Baumeister und Ostler (BOS) GmbH leányvállalata, a mosonszolnoki BOS Bt. sem, amely fényvédő rolót, csomagtérfedőt és biztonsági hálót gyárt. Dobra István ügyvezető elmondta, hogy a cég az első negyedévben 10 százalékkal többet termelt és szállított, mint az előző év azonos időszakában. A forgalomnövekedést az ügyvezető az elmúlt időszak fejlesztéseire vezeti vissza.
"Az előrejelzések még termékeink idei keresletének 20-30 százalékos csökkenését jósolták, de ez szerencsére nem következett be" - mondta a teljes német tulajdonú Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. gazdasági igazgatója. Fejes Sándor a múlt évihez képest az első fél évben nem tart visszaeséstől.
Visszafogott foglalások a Hunguest Hotelsnél
"A németek az év elején visszafogták utazásaikat, s nyárra is csak lassan foglalnak, holott korábban az év elején jelezték és leelőlegezték üdülésüket. Az idén a német középosztály a korábbi éveknél kevesebbet költ majd utazásra, de nem tudni, hogy ez a gazdasági helyzet romlása vagy az euróra való átállás miatt van-e" - véli Róna Iván, a Hunguest Hotels Rt. berlini utazási irodájának ügyvezetője. Viszont a németek az idén várhatóan tartózkodnak az Európán kívüli repülős utazásoktól, így Európában maradnak. Walkó Miklós, a Magyar Turizmus Rt. németországi képviseletének vezetője szerint a tengerentúl és a Közel-Kelet az idén kiesik a németek úti céljaiból, helyette Törökországot vagy más, olcsó és viszonylag közeli országot választanak. Ám a nyári üdüléseknél a Balatonnak komoly vetélytársa Horvátország és Bulgária. A Balatonnál a középkategóriájú szálláshelyeken romlott az ár-szolgáltatás arány, ami némileg nehezíti az értékesítést. Mindez nem vonatkozik a gyógy-, termál- és wellnessturizmusra.
Visszamondott bútorszállítmányok
Az étkező- és dohányzóasztalokra szakosodott Mezőberényi Bútor Rt. termelésének 90 százalékát külföldön értékesíti, kétharmadát Németországban. Már tavaly nyáron érezte a német gazdaság lassulása jeleit, mégpedig exportfeltételeinek nehezedésében: nőtt a vevői árnyomás, a szokottnál aprólékosabb volt a minőség-ellenőrzés, jóllehet a termelés során a német vevők igényei szerint végzik ezt, s bizonyos tételeket egyes vevők viszszamondtak. A mezőberényiek az idén már enyhülést éreznek, de gyökeres változást még nem.
Árversenybe ütközött a Jászberényi Aprítógépgyár
Kétmilliárd forintos forgalmat ért el tavaly a német piacon a korábbi években bő hétmilliárd forintos évi árbevételt produkáló, 860 fős Jászberényi Aprítógépgyár Rt. Szöllősi László kereskedelmi igazgató elmondta, hogy a tavaly indult németországi recesszió jeleként már jó ideje érzik termékeik, a földmunkagépekhez, mobil darukhoz való részegységek iránti kereslet gyengülését, főként az építőipar ottani visszaesése miatt. Az általános gépgyártó ágazatban kíméletlen árverseny kezdődött. A cég forgalomkiesése a német piacon 500-600 millió forintra tehető, s kihatással van eredményére is. Létszámot nem épített le, de alvállalkozói körét szűkítette. Igyekszik új megrendeléseket szerezni s belföldön is növelni forgalmát.
Veszteségessé vált tavaly a 2,5 milliárd forintos árbevételt elérő, 400 fős ASG Gépgyártó Kft. gazdálkodása, a kedvezőtlen tendencia az idén is folytatódik. Ennek egyik oka, hogy csökkentek a németországi megrendelések - mondta Sólyom Ferenc ügyvezető igazgató. Az ottani recesszió likviditási és munkáltatási problémákat okozott a cégnek. A társaságnak ugyanakkor emelkedtek a költségei, mivel tavaly év elején - amikor a recessziónak még nem voltak érezhető jelei - olyan béremelési kötelezettséget vállalt, amit most nehezen tud teljesíteni. A kiesett megrendeléseket belföldön nem tudják pótolni, külföldön igyekeznek új munkákat szerezni.
Az ágazat recessziója a szűken vett építőiparban nem befolyásolja a magyar munkavállalók - számuk a kontingensnek megfelelően havi 800 főre tehető - alkalmazását - tájékoztatta lapunkat Merényi Péter, az ÉVOSZ német vállalkozási tagozatának képviselője. Ám németországi építőipari problémák csökkentik az árakat, s kedvezőtlenül hatnak a vállalkozások nyereségére.
A német beruházási piac helyzete döntően befolyásolja a magyar magántulajdonú gépipari Inconex Kft. idei gazdálkodását - mondta Szabad Lajos ügyvezető igazgató. A cég fő partnereinek fele küszködik problémákkal. Az Inconex tavaly 20-30 százalékos forgalomnövekedést könyvelt el, az idei cél a szinten tartás. Létszámleépítés nem lesz.
Estek az ElegantDesign megrendelései
A magyar konfekcióipart is elérte a recesszió szele - tájékoztatta a Világgazdaságot a Magyar Ruhagyártók Egyesületének elnöke. Medgyessy Ildikó - aki egyben az Elegant Design Rt. elnök-vezérigazgatója - elmondta: az ágazatban egyértelműen csökkennek a nyugat-európai, ezen belül a németországi bérmunka-megrendelések. Az ágazatnak összességében sokkal rosszabbak a pozíciói, mint korábban. Magyarországon már messze nem olyan olcsó a munkaerő, ezért a partnerek egyre keletebbre mennek. Ám például Portugáliában sem drágább a munkaerő, mint nálunk. Kínában pedig négy hét alatt "tokkal-vonóval" szállítják az árut a vevő igényei szerint, s ez még a nagy távolság mellett is megéri nekik.
A hazai cégek egyetlen lehetősége az előremenekülés, új partnerek és piacok felkutatása. Medgyessy Ildikó cégénél öszszesen 10 százalékos csökkenést érzékel a régi ügyfeleknél, de mindig jönnek újabbak, ezért a Elegant Design nem érzékeli a visszaesést. Tavaly 900 millió forint árbevétele volt, 20 százalékkal több az egy évvel korábbinál, s a nyereség a tervek szerint alakult.
Munkatársainktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.