BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

"A szolgáltatókat támogatjuk"

Noha elismeri a magyar szoftverszakértők képességeit, egyelőre nem lát esélyt arra, hogy az Oracle fejlesztőbázist hozzon létre Magyarországon. Egyebek mellett ezt emelte ki lapunknak adott interjújában Sergio Giacoletto, az amerikai szoftveróriás európai, közel-keleti és afrikai régiójáért felelős elnöke.

- Néhány éve a cég első embere, Larry Ellison olyan előrejelzést tett közzé, hogy az ezredforduló utáni években az Oracle bevételeinek már fele-fele arányban kell erednie a korábban fő üzletágnak számító adatbázis-kezelő szoftverekből és a viszonylag új üzletnek tekinthető alkalmazásokból. A tény azonban, hogy ez utóbbi aránya még mindig kevesebb mint 30 százalék. Mi az oka ennek?

- Elüthetném a kérdést azzal, hogy az adatbázis-

piac túl szépen fejlődött a cég szempontjából. Való igaz, hogy összességében az alkalmazásfejlesztési szoftverek részaránya még ma is csak 15-20 százalék közé tehető. Az is igaz, hogy már vannak olyan országok, ahol az arány megközelíti az 50 százalékot is. Amikor azok a becslések születtek, még nem volt ily mértékben előre látható a dotcomboom. Ez elsősorban az adatbázis-kezelők piacát futtatta fel a vártnál nagyobb mértékben. Az alkalmazásfejlesztési szoftverek iránti kereslet az utóbbi hónapokban figyelhető meg igazán.

- Az adatbázis-kezelőkkel néhány éve még alig egy-két cég foglalkozott. Ma már ennek is tömegtermékké válása figyelhető meg. Ez jelentős árnyomást gyakorol a piacon hosszabb távon jelen lévő termékekre is. Az új helyzetben mi az Oracle válaszlépése a kihívásra? Beszáll-e az árversenybe?

- Ezen a területen főleg a Microsoft számít fő kihívónak az Oracle-tól eltérő árazási politikájával. Válaszként átalakítottuk adatbázis-kezelő portfóliónkat, s kialakítottunk egy olyan programcsomagot, amely árban is versenyképes a Microsoftéval. A költséghatékonyság azonban nemcsak az adatbázis-kezelő szoftvertől függ, hanem idesorolható a hardveren kívül az operációs rendszer is. Csomagunk fut a Linuxon is. De úgy gondolom, hogy a felhasználók széles körének most sem az ár jelenti a központi kérdést.

- Az informatikai cégek viszont maguk is mindig költséghatékonyságra, árérzékenységre hivatkoznak, amikor ügyfeleiket az újabb termékeikről próbálják meggyőzni. Ezek többségénél azonban az ügyfél rábólintása egyet jelent a régi rendszerek teljes lecserélésével. Hol van akkor itt a költséghatékonyság?

- Eddigi tapasztalataink szerint az ügyfelek egy része kimondottan abban lát hatékonyságot, ha a régi megoldást teljes egészében fel tudja cserélni egy jóval többet adó újjal. Ez az amerikaikra jellemző. Mások úgy gondolják, hogy nem engedhetik meg maguknak a pazarlást, a régi és az új rendszert együtt működtetik. Mi mégis úgy tapasztaljuk, hogy ez a drágább megoldás. Költséget valójában a működtetés során lehet megtakarítani. Egy felmérés szerint a vállalkozások informatikai költségvetésük 80 százalékát fordítják ugyanis a meglévő rendszerek fenntartására, a fennmaradó 20 százalékot költik újak beszerzésére.

- Miközben a távközlési társaságok több európai országban, köztük Magyarországon is működtetnek szoftverfejlesztő központokat, a szoftveróriások, beleértve az Oracle-t is hanyagolni látszanak e téren az öreg kontinenst. Nem vonzó a képzettségben a nyugat-európaival vetekedő kelet-európai fejlesztői kínálat sem?

- Ha nem is a kontinensen, de Nagy-Britanniában működik egyetlen európai fejlesztői központunk, ahol mintegy ezer fő dolgozik. Magam is európai lévén lojálisnak kellene lennem földrajzi környezetemhez, de nekem nem az érzelmeim, hanem a cég elvárásai diktálnak. Az anyavállalat viszont e tekintetben a nagy piacokat részesíti előnyben, ahol a rendelkezésre álló szabad fejlesztői kapacitások is nagyok. Nem véletlen, hogy az e téren élen járó Indiában már régebb óta, Kínában pedig a közelmúlttól működik fejlesztői bázisunk. Ezekben az országokban - ha a helyzet úgy hozza - több ezer fős fejlesztői csapatot is össze tudunk hozni. Noha elismerem a magyar szoftverfejlesztők szakmai érdemeit, ezen a piacon nem lehetne kellően nagy üzletet generálni. A kisebb piacokon a szolgáltató partnereket támogatjuk szakmailag, és ha kell, egyéb formában is.

Sági Gyöngyi

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.