Csak a minőségért fizet a piac
Az évi 59 dolláros előfizetési díjért eddig 600 ezer előfizetőt szerzett The Wall Street Journal (WSJ) nyomán internetes kínálatuk részben fizetőssé tételét készítik elő a nagyobb amerikai hírforrások, így a CNN, a The New York Times és az ABCNews. Európában a Le Monde havi 5 euróért kínálja tartalma, archívuma és keresőprogramja teljes hozzáférését. Ám a lap napi cikkei, illetve az archív anyagok kivonata még díjmentesen olvasható. A csak on-line létező német Netzeitung felmérése szerint látogatóinak 42 százaléka hajlandó fizetni is a szolgáltatásért.
A tengerentúli orgánumok az optimális üzleti modellt keresik. A tartalmat fizetősre és ingyenesre osztják, utóbbit fokozatosan szűkítve. A fizetősön belül felbukkannak a "prémium" információk, viszont korlátokba ütközik a tematikus keresés. Hasonló úton indult például a hazai Napi Gazdaság vagy a Kreatív szakfolyóirat on-line változata is. A nettermékek piackutatásával foglalkozó Yankee Group szerint az on-line hírforrások fizetővé tételének alapfeltétele, hogy a kínált tartalom a célcsoport számára "kötelező olvasmány" legyen, hajtson közvetlen hasznot, és származzon külön előny a net nyújtotta azonnali hozzáférésből. E három kritériumnak főként a szakmai tartalom közreadói valósíthatják meg, mert a minden lehetséges csatornán áradó politikai, tőzsdei vagy sporthírekért senkinek nem éri meg fizetni. Ilyen kereslet csakis magas szinten feldolgozott, kompetens véleményt tükröző tartalom generálhat. (AJ)


