BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olcsó légicég Közép-Európában

A SkyEurope Airlines néven új, olcsó légitársaság kezdte meg működését a nyári menetrend március végi kezdetével elsőként Közép-Európában: pozsonyi kiindulóponttal egyelőre két géppel Kassára, Prágába és Zürichbe repül. Erről a cég ügyvezetője, Christian Mandl számolt be szerdán Bécsben egy sajtóértekezleten. Az Embraer típusú gépeken a Pozsony-Kassa repülőút legolcsóbb tarifája 12 euró plusz repülőtéri díjak, Prágába már 23, Zürichbe 69 euróért el lehet jutni. A kassai járat naponta háromszor, a prágai naponta kétszer, a zürichi naponta egyszer jár egyelőre. A menetrend hamarosan a horvátországi Splittel és Zadarral, szeptembertől pedig Milánóval, Münchennel és Berlinnel bővül, 2004-ig pedig a társaság már Párizsba, Londonba, Brüsszelbe és Amszterdamba is szándékozik repülni. Az egyre szaporodó úgynevezett olcsó légitársaságok Ausztriában egyelőre csak Londont kínálták, ahová például az ír Ryanair Salzburgból és Grazból, valamint júniustól Klagenfurtból repül. Az olcsó társaságokhoz csatlakozóban van az Austrian Airlines is, amely február közepe óta minden héten kínál különösen kedvező árakon utakat. A magyar piacon most nagy kampányt folytató német TUI utazási iroda a hét elején jelentette be, hogy saját olcsó légitársaságot hoz létre. A SkyEurope Airlines arra számít, hogy nemcsak a Pozsonytól 50 kilométerre lévő Bécsből, hanem mintegy 90 kilométeres körzetből - vagyis Magyarországról és Csehországból is - vonz majd utasokat, s ehhez olyan szolgáltatásokkal csábít, mint az ingyenes őrzött parkolóhely a pozsonyi repülőtéren, vagy például a folyamatos buszösszeköttetés Bécs és a repülőtér között.

A 70 alkalmazottat foglalkoztató társaság 50,25 százalékban a két igazgató, Christian Mandl és Alain Skowronek tulajdonában van, akik közül az utóbbi korábban a City Bird és a Virgin Express olcsó légitársaságoknál is dolgozott. A fennmaradó 49,75 százalék a DHL spanyol leányvállalata, a Swift Airline tulajdonában van, amellyel a SkyEurope stratégiai szövetségben áll.

A SkyEurope Airlines példaképül választhatja az ír Ryanair szuperolcsó légicéget, amelyik agresszívan terjeszkedik a kontinensen, a nagy légitársaságok közül pedig az Air Francot, amely európai vetélytársaival ellentétben pozitív szaldóval zárta az idei üzleti évet. Bár a márciussal végződött üzleti évben csökkent az Air France profitja, a francia légitársaság jobban átvészelte az ágazat válságát, mint sok versenytársa - számol be a Reuters. A vállalat nettó nyeresége 153 millió euró volt, ez 64 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi 421 milliónál. A működési nyereség 47 százalékkal csökkent, s 235 millió eurót tett ki, jóllehet az elemzők 157 millió körüli nyereségre számítottak. A társaságnak úgy sikerült eredménye nagyobb zuhanását elkerülnie, hogy csökkentette a tavalyi amerikai terroresemények miatt csak nagy veszteséggel működtethető transzatlanti járatok számát, ugyanakkor növelte a jobb viszonylatokban közlekedő járatokét, például Afrikába és az Indiai-óceán térségébe. Az Air France hasznot húzott abból is, hogy főbb vetélytársai - a Swissair és a Sabena - összeomlottak.

Mindezek alapján az Air France vezetése arra számít, hogy az idei üzleti évben növekedni fog a társaság profitja, s nyereségessége tovább javul 2003-2004-ben, a gépek kihasználtsága várhatóan 4,2 százalékkal növekszik az idén - mondta Jean Cyrill Spinetta vezérigazgató.

A többi légitársaság jobban megszenvedte az Egyesült Államok ellen szeptemberben végrehajtott terrortámadásokat, melynek következményeként rekordnagyságú, több mint 12 milliárd dolláros vesztesége keletkezett tavaly a menetrend szerinti légi közlekedésnek világszerte. A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) becslése alapján a menetrend szerinti forgalomban a működési bevételek 7,1 százalékkal, 305,3 milliárd dollárra estek vissza. A működési kiadások ezzel szemben csupán 0,5 százalékkal csökkentek, 316,2 milliárdra.

VG-összefoglaló

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.