Míg a hagyományos fejvadász cégek arról panaszkodnak, hogy a vállalatok az idén kevesebbet költenek rájuk, és általában véve szűkül a piac, addig az on-line állásközvetítők esetében növekedés figyelhető meg. Tény, hogy a gazdasági lassulást megérezte a személyzeti tanácsadói piac, s számos szakértő a cégek által a munkaerő-kiválasztásra fordított költségek visszaeséséről számolt be. Ugyanakkor ez az on-line állásközvetítői piacon nem járt a forgalom csökkenésével, sőt a lapunk által megkérdezett vállalkozások többsége kérdésünkre bevételnövekedésről számolt be.
"A piaci lehetőségek továbbra is bővülnek, amit az is jelez, hogy az idei év első öt hónapjában akkora forgalmat sikerült lebonyolítani, mint 2001 egészében" - fejtette ki Balázs Attila. A 4smarts Kft. illetékese elmondta: az álláshirdetések számának emelkedésével párhuzamosan az állást keresők is egyre gyakrabban veszik igénybe az on-line állásközvetítés kínálta lehetőségeket, amit az is jelez, hogy a cég honlapján regisztrált látogatók aránya tavaly január óta 200-250 százalékkal növekedett.
"A hirdetések száma az idei évben 30 százalékkal emelkedett az előző esztendő azonos időszakához képest, annak ellenére, hogy a bázisérték is meglehetősen magas volt. December és február között ugyan tapasztalható volt némi visszaesés az álláskínálók részéről, azonban ez gyakorlatilag egybeesett a téli szabadságolás időszakával" - tájékoztatott Nyitrai Mariann. Az on-line és hagyományos hirdetési lehetőséget egyaránt kínáló HVG Jobline értékesítési menedzsere kérdésünkre elmondta: tendenciáról már csak azért sem lehet beszélni, mert a cég tavaly ősszel, az általános gazdasági elbizonytalanodás idején is jó hónapokat tudott zárni. Igaz, ezzel egy időben a hirdetők összetételében jelentős átstrukturálódás volt megfigyelhető, ugyanis az állást kínáló cégek között az amerikai tulajdonban lévő vállalkozások által feladott hirdetések aránya érezhetően visszaesett.
Hasonló tapasztalatokról számolt be kérdésünkre Kalmár Erika. Az előző év azonos időszakához viszonyítva 2002 első negyedében 30 százalékos növekedést produkáló - a hagyományos és az on-line állásközvetítést ugyancsak kombináló - CVO Group Professional People divíziójának vezetője úgy látja: míg az elmúlt egy-két évben nagyon sok vállalatnál bővülés volt tapasztalható, és ezáltal újabb és újabb pozí-
ciókra kerestek munkaerőt, addig a tavalyi évtől a cégeknél egyre inkább a minőségi csere került előtérbe, azaz a kevésbé hatékony munkaerőt lecserélik. Tehát nem feltétlenül a megbízások száma, hanem inkább azok jellege változott meg - felelte felvetésünkre Kalmár Erika.
A piaci folyamatokkal párhuzamosan egyre meghatározóbb az a tendencia, hogy ma már a gazdaság minden ágazatában előszeretettel veszik igénybe az internetet a munkaerő kiválasztása céljából, s az it-szektor szerepe most már korántsem meghatározó a hirdetések között. Ugyanakkor állandósulni látszik, hogy az interneten elsősorban az asszisztensi és a középvezetői szint közötti pozíciókat hirdetik meg. "Ha a munkaköri hierar-
chiában viszonylag alacsony helyet elfoglaló - például asszisztensi - munkakörbe keresünk embert, akkor a legtöbb szektorban érdemes az on-line hirdetést használni. Ez kombinálható egyéb szolgáltatásokkal, például előszűréssel. Magasabb pozíciók esetében viszont már egyéb keresési módszereket is bevetünk - például a piaci kapcsolatrendszert, közvetlen megkeresést -, hiszen sok közép- és felső vezető ritkán keres aktívan a piacon. Ezeknél a jelölteknél interjúztatást, tesztelést is használunk, mert a pozíció betöltésekor igen nagy súllyal esik latba a leendő munkavállaló személyisége" - magyarázta Kalmár Erika.
A Jobpilot Magyarország Kft. által üzemeltetett Jobpilot.hu átlagos havi oldalletöltéseinek száma egy éven belül megduplázódott, és ma már általánosnak mondható a havi 1,1-1,2 milliós letöltés - tájékoztatott Garai Éva értékesítési vezető. Az elmúlt évben több mint 20 százalékkal nőtt az álláshirdetések és az aktív önéletrajzok száma. Az önéletrajzok 12 héten át olvashatók a világhálón, ezt követően megkérik az álláskeresőt, frissítse azt. Ha ezt elmulasztja, cv-je deaktiválódik, azaz a cégek számára a továbbiakban nem lesz elérhető.
Garai Éva szerint egyébként az 1990-es évek végén, 2000 elején piacra lépő on-line állásbörzék akkoriban pozitívabb fogadtatást reméltek, de a hazai piac kissé konzervatívnak bizonyult. Kezdetben főleg a személyzeti tanácsadók tették ki az on-line hirdetési piac elsődleges célközönségét, mára azonban változott a helyzet annyiban, hogy a cégek egyre inkább saját kezükbe veszik a toborzást. Az on-line hirdetés rugalmassága és viszonylagos olcsósága arra ösztönzi az egyébként is korlátozott költségvetésű cégeket, hogy a közvetítőket kihagyva közvetlenül a szolgáltatókhoz forduljanak. Mindemellett természetesen a fejvadászok kifinomultabb módsze-reire is szükség van - tette hozzá. (NIG-TTE)
Munkatársainktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.