Mind több távol-keleti, főként japán logisztikai, szállítmányozási társaság tervezi, hogy Kelet-Közép-Európában raktárközpontot hoz létre - értesült a Reuters. A motivációt az adja, hogy a térségben egyre több japán vállalat kezd termelni, élükön a Toyota Motor Co. érdekeltségeivel. (A cég 2005-ben a PSA Peugeot Citroën csoporttal közös gyárat nyit a Prágától 60 kilométernyire lévő Kolinban, ahol főleg kis személygépkocsikat szerelnek majd össze.)

Az úttörők között van az 5,2 milliárd jenes jegyzett tőkéjű, 1970 elején alapított Mitsui-Soko Co. A cég június elején nyitotta meg háromezer négyzetméteres csehországi logisztikai központját, amelynek elsődleges célja a termelésüket Kelet-Európába áthelyező, főleg az autóiparban és az elektronikában érdekelt japán cégek kiszolgálása lesz. A gyártóberendezések importja mellett részt kívánnak venni a majdani üzemek termékeinek európai uniós exportjában is. A Nyugat-Európában már 1978 óta jelen lévő, világszerte 1050 főt foglalkoztató cégnél hírek szerint fontolgatják egy szlovák és egy magyar telephely létrehozását is.

A globálisan elérhető, teljes körű logisztikai szolgáltatás nyújtását kitűző Kintetsu World Express még ebben az évben megnyitja marketing-képviseletét a régióban. Úgy tudni, júliusban hoznak döntést arról, hogy Csehország, Lengyelország vagy Magyarország lesz-e a kiválasztott. Tavalyi éves jelentésében az erre az esztendőre kelet-európai terjeszkedést ígérő vállalat a TNT Post csoport stratégiai partnereként igyekszik helyzetét erősíteni India és Kína mellett térségünkben is.

Az 1937-ben létrehozott, 70,175 milliárd jenes jegyzett tőkéjű Nippon Express Co. ugyancsak építgeti a már ma is több mint 40 ezer embert foglalkoztató hálózatát: magyar és ez év elején nyílt cseh érdekeltségei mellett már vizsgálják egy esetleges lengyel beruházás lehetőségét is. A 2000 elején alapított, tengeri és légi fuvarozást egyaránt kínáló magyar képviselet 1080 négyzetméteres tárolókapacitással a Ferihegyi reptéren működik. Elsősorban elektronikus, audió- és gépkocsirész-egységeket, nyomtatóalkatrészeket, gépeket és csapágyakat raktároznak és fuvaroznak. A 2000-ben komoly átszervezésekbe kezdő vállalatóriás (amely a Yamato Transport és a Nippon Yusen előtt japán legnagyobb logisztikai cége) tavalyi vesztesége a vezetők indoklása szerint elsősorban a reorganizációval kapcsolatos rendkívüli leírásokból és a nyugdíj-kötelezettségek számviteli elszámolásának megváltoztatásából adódott. A 2002-re már 37,8 milliós profitot ígérő óriás terveiben az elmúlt évek nyugat-európai fejlesztései után a következő években Kelet-Európa és Ázsia szerepel fejlesztési területként.

VG-összeállítás