Megkerülhető a Barátság
Alternatív megoldásként Ausztrián keresztül is szállítható orosz olaj a horvátországi Omisalj kitötőbe, ha a Magyar Olaj- és Gázipari Rt.(Mol) illetékesei mégsem írják alá a már előkészített, Barátság-Adria útvonal fejlesztésére vonatkozó tervet - nyilatkozott Igor Szoljarszkij, az indítandó projekt orosz résztvevője, a Transznyefty elnökhelyettese. Mint tegnapi számunkban beszámoltunk róla, az említett társaság mellett a fehérorosz Druzsba, az ukrán Ukrtransznafta, a szlovák Transpetrol és a horvát Janaf olajszállító cégek vezetői már szignálták a szerződést, a magyar társaság azonban még késlekedik.
Az Interfaxnak nyilatkozott Igor Szoljarszkij elismerte, hogy az ausztriai útvonal egyelőre csak elvi szinten merült fel, kiépítése meglehetősen drága lenne.
A legolcsóbb megoldás természetesen a többek között Magyarországon keresztüli szállítás lenne, a Barátság-Adria rendszeren. A Mol Rt. azonban további feltételekhez kötötte a projekthez való csatlakozását. (Az egyeztetések akadozását lapunknak más forrásból is megerősítették.)
Szoljarszkij példaként azt panaszolta el az orosz hírügynökségnek, hogy a magyar társaság nemcsak az (első szakaszban) évi ötmillió tonnányi orosz olajtöbblet után szeretné beszedni a száz kilométerenkénti 0,64 dolláros tranzitdíjat, hanem a Barátságon továbbítandó összes orosz olaj után. A későbbiekben egyébként évi 15 millió tonnára növelnék a Barátság-Adria rendszer áteresztőkapacitását.
Mint beszámoltunk róla, a szóban forgó energiaipari beruházás tétje meglehetősen nagy: általa nagy mennyiségű orosz olaj juthat az adriai kikötőből mediterrán térségbe, a fő célpont azonban az Egyesült Államok.
A kérdésben érintett Mol Rt. álláspontját lapzártánkig nem sikerült megismernünk.
Munkatársunktól