Az AH az elmúlt években mintegy 150 millió forintos fejlesztéssel átszabta Antennet nevű szolgáltatását, és júniustól "adatszórás" jellegű szolgáltatásokat kínál, elsősorban cégeknek és oktatási intézményeknek. A befektetés a tervek szerint 2005 végére térülhet meg, ehhez már jövőre értékesíteni kell a rendelkezésre álló sávszélesség döntő részét - mondta lapunknak Juhász Gyula, a multimédia-fejlesztési osztály igazgatója.

Az Antennet 1998-ban az AM Mikro tévéműsorszóró hálózat infrastruktúráján alapuló internetszolgáltatásként indult. A mikrohullámú rendszer nagy sávszélességű, de csak egyirányú kommunikációra alkalmas, így az internetezéshez a hagyományos telefonos összeköttetésre is szükség van. A Matáv-kedvezmények - a 150 forintos telefonálási díjplafon, illetve az átalánydíjas helyi tarifacsomag - megszűnésének hírére az AH olyan technológiai megoldások vizsgálatába kezdett, melyek a telefonhálózatot teljesen ki tudják majd kerülni. Egyelőre azonban a távoktatásban és az ipari-kereskedelmi területen látja a társaság a célpiacot.

Az Antennet rendszer kiegészült a Hotbird 3 műholdon lévő kapacitással, és így országossá, sőt Európa-szerte elérhetővé vált. Ezen keresztül a parabolaantennával, digitális dekóderrel és megfelelő kártyával bíró ügyfelek felé bármilyen adat gyorsan és egyszerűen továbbítható. Az oktatási intézmények "sugározhatják" tananyagaikat, a szoftvercégek pedig automatikusan eljuttathatják ügyfeleiknek termékeik legfrissebb verzióit - emelt ki néhány lehetséges alkalmazást az igazgató. A szolgáltatás nem polcról leemelhető dobozos termék, minden érdeklődőnek egyedi árajánlatot ad a cég. Az AH létrehozott egy digitális videoarchívumot is, ahol a megrendelők tárolhatják anyagaikat, ügyfeleik pedig a rendszeren keresztül igény szerint egyedi fizetéssel juthatnak az adott tartalomhoz.

Torontáli Zoltán