A terméktanács gyorsstatisztikája szerint az év eddig eltelt részében Magyarországon mintegy 20 százalékkal nőtt az ásványvizek forgalma, amely jórészt az átlagosnál melegebb időjárásnak, másrészt azon tendencia folytatódásának köszönhető, miszerint az elmúlt öt év alatt több mint kétszeresére nőtt hazánkban a fogyasztás. Fehér Tibor, a Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács elnöke, az Aqua Stella Kft. ügyvezető igazgatója a Világgazdaságnak elmondta: az év második felében hasonló fogyasztásnövekedésre számít, és várható, hogy még az idén piacra lépő két új szereplő tovább bővíti a kínálatot.

A termelő- és palackozócégek az idén eddig mintegy 250 millió liter ásványvizet gyártottak, s mivel a csúcsidőszakot csaknem egy hónapos készlettel várják, az idei féléves fogyasztás elérheti ezt a mennyiséget. Ez ötödével több a múlt esztendő első felében értékesített 210 millió liternél.

A növekedésben még nem kapott szerepet a Coca-Cola ásványvizét, valamint a San Benedettót Lajosmizsén palackozó vállalkozás. A cégek valamilyen formában már jelezték, hogy hamarosan belépnek a magyar ásványvízpiacra, sőt rajtuk kívül is várható olyan kisebb társaságok megjelenése, amelyek csak egy-egy térséget akarnak ellátni. Fehér Tibor szerint még nem tudni, hogy az új szereplők milyen kiszerelésben, milyen kategóriában forgalmaznak majd.

A terméktanácsi vezető a piacon lényeges erőviszony-változással nem számol, mert nemcsak a termelésben, hanem a fogyasztás mennyiségében is további jelentős növekedés várható. Így szinte bizonyos, hogy a kis és közepes cégek értékesítése is nőni fog. Az újak belépésével az várható, ami Európa más államaiban már jellemző, hogy négy-öt nemzetközi vállalat adja majd az ásványvizek mintegy 80-85 százalékát.

Fehér Tibor szerint a piacon továbbra is egyeduralkodó a műanyag palackos ásványvíz, döntően másfél literes kiszerelésben. Visszaszorulóban van a visszaváltható palackok forgalma. Egyre keresettebb a 20 literes ballonban forgalmazott ásványvíz, de részaránya még nem jelentős.

A meglehetősen változó fogyasztói szokásoknak megfelelően az idén tovább bővül a csendes (szénsavmentes) vizek forgalma, ezek aránya tavaly még 10 százalék körüli volt, ez évben várhatóan 15 százalék fölé megy.

A termékek ára az idén alig változott, ahogyan az előző esztendőkben sem: az átlagár növekedése mindig jóval elmaradt az inflációtól. Óvatos becslés szerint ez évben eddig a tavalyihoz képest legföljebb 3 százalékkal drágult az ásványvíz.

A nagyobb gyártók közül többet palackozott az idén az Apenta Kft. is. Agárdi Ferenc ügyvezető igazgató elmondta, hogy az első öthavi növekedés elérte a 20 százalékot, ebben különösen a májusi értékesítés játszott szerepet. Mindez biztató az egész évre nézve, hiszen a cég a tavalyi 37 millió palackos eladást 41-42 millióra akarja növelni. Kisebb mértékben bővült a ásványvízzel készített üdítők forgalma, amelyek szezonja valójában ezután következik, mivel nemrég három újabb víz palackozását kezdték meg. Az Apentánál is csökkent a visszaváltható palackok iránti kereslet. A cég az év eleje óta 4-5 százalékkal emelt árat.

A tavaly 25, az idén 30-32 millió liter ásványvíz kibocsátására vállalkozó csányi Pannon-Aqua '95 Rt. az év eddig eltelt részében a bázisnál 30 százalékkal több, összesen 14 millió liternyit adott át a kereskedelemnek - tájékoztatott Szalay Attila igazgató. A vizet a cég a Tesco és a Coop Hungary Rt. kereskedelmi márkáiként palackozza. Az évi egymilliárd forint fölötti árbevételű kft.-nél egyre növekvő mennyiség a ballonos kiszerelésű vízért szerzett bevétel.

Fehér István