Hajrában az autógyárak
A tervezettnél két évvel előbb, már jövőre kapható lesz a világpiacon a Nissan új, üzemanyagcellás, energiatakarékos autója, amelyben a hidrogén és az oxigén keverékéből állítják elő a hajtóanyagot - közölte tegnap Carlos Ghosn, a harmadik számú japán autógyár vezérigazgatója. A Nissan a társtulajdonos francia Renault-val közösen dolgozik a sorozatgyártás előkészületein.
A Reuters beszámolója szerint a két nagy szigetországi vetélytárs, a Honda és a Toyota már az idén, az év legvégén piacra akarja dobni saját, hasonló elven működő személyautóját. Mindkét vállalat hozzáfűzte azonban, hogy a rendkívül magas fejlesztési költségek miatt csak kevés járművet adhatnak lízingbe, a sorozat többségét azonnali kifizetés fejében árulják. A két cég terve szerint a fő vásárlók állami szervezetek, intézmények és energetikai cégek lesznek.
Az üzemanyagcellás járművek még egyáltalán nem hódították meg a piacot. Eddig csak a DaimlerChrysler bocsátott ki korlátozott számban busztípust, még 2000 közepén. Más jelentősebb autógyártók azt ígérték, hogy legkorábban 2004-ben kezdik meg az ezzel kapcsolatos marketingtevékenységet. Lassúságukat indokolhatja, hogy ma még rendkívül nehéz olyan tökéletes tartályt kifejleszteni, amely képes maradéktalanul tárolni és elosztani a hidrogént, amely természetes, tehát gáznemű állapotban van. A hamarosan futó japán modellek sem tökéletesek, a szakértők szerint még legalább nyolc-tíz évnyi fejlesztés szükséges a jó eredmény érdekében.


