Kevesebb üzlet Farnborough-ban
Bár még nem készült el a végleges mérleg, az előzetes becslések szerint legfeljebb 30-35 milliárd dollárnyi üzlet köttetett a dél-angliai Farnborough-ban holnap záruló nemzetközi légikiállításon és -vásáron. A nagy légitársaságok zöme alig mutatott érdeklődést az új járművek iránt. Egyedül a KLM ügylete számottevő. A Malév fő európai partnerének számító holland vállalat hat A330-200-as repülőgép vásárlásáról írt alá szándéknyilatkozatot az Airbusszal, és további 18 ugyanilyen típusúra jelentett be opciót. A Malév a helyszínen jelentette be, hogy két új CRJ200 ER típusú gépet vásárol a kanadai Bombardier-től negyvenmillió dollárért és további hat CRJ700-asra tart igényt a következő négy évben.
Brit sajtóforrások tegnap azt írták, hogy a Boeing azért nem erőltette az idei bemutatón a szupergyors Sonic Cruiser értékesítését, mert a megcélzott nagyobb légitársaságok nem mutatnak hajlandóságot a vásárlásra. Az amerikai cég vezetői közölték: inkább kevesebb egyéb gépet gyártanak, és a másodlagos célállomások közötti forgalomra alkalmas, közepes járművek számát szeretnék növelni. Az Airbus ezzel szemben a minél nagyobb befogadóképességű gépek felé akarja eltolni saját palettáján belül az arányt. Az 550 személyes A380-as modellre mégsem érkeztek megrendelések.
A háttériparban és az űrhajózást kiszolgáló ágazatban részt vevő cégek eközben igen aktívak voltak. Az Airbus fő tulajdonosa, az Európai Légi-, Védelmi és Űrhajózási Társaság (EADS) például a Thalesszel kötött szövetséget. Úgy döntöttek, hogy ezentúl együtt fejlesztik az új repülésbiztonsági módszereket és technikákat az európai légiforgalmi kapacitás és a biztonság növelése érdekében. A két cég 2006-ig szeretné tesztelni a szövetségük keretében kifejlesztendő rendszert, és a Lockheeddel, valamint a Boeinggel is tárgyal azok esetleges bekapcsolódásáról. Az EADS pénzügyi alapja ehhez mindenképpen megvan. Tegnap közölt első féléves adatai szerint a társaság 775 millió eurós működési profitot (EBIT) ért el, a tavalyi első félévi 764 millió eurónál valamivel többet, a polgári repülőgépek iránt gyenge kereslet és a hadiipari ágazat veszteségei ellenére. A forgalom kissé csökkent, 13,974 milliárd euróra. A tiszta haszon 91 millió euró lett, sokkal kevesebb a tavalyi első félévi 1,657 milliárdnál. Az Airbusnál nőtt a kutatás-fejlesztés költsége az 555 férőhelyes A380-as típus miatt, amely várhatóan 2006-tól repül a megrendelő légitársaságok színeiben. Ennek ellenére az EADS egész évre a működési nyereség 20 százalékos növekedését jósolta önmagának csütörtökön, 1,44 milliárd eurót, a korábban előre jelzett 1,2 milliárd helyett. Hozzátették, hogy az Airbus eredményei gyengébbek lesznek a második hat hónapban, mint az elsőben. Megerősítették, hogy - ellentétben az amerikai Boeinggel - az Airbus csak alig csökkenti kiszállítási terveit a következő évekre. Az Airbus működési profitja 10 százalékkal nőtt az első fél évben, 874 millió euróra, részben egyszeri tételek nyomán: 63 millió euró tőkenyereség származott a motorborításokat gyártó Aircelle részleg eladásából.