BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevesebb üzlet Farnborough-ban

Vásárló helyett inkább tájékozódó kereskedőből volt több az idén Farnborough-ban a holnap befejeződő, kétévente megrendezett nemzetközi légivásáron. Az előzetes adatok szerint legalább egyharmaddal kisebb lesz a megkötött üzletek értéke, mint két éve, amikor 52 milliárd dollárnyi szerződés született. Az idén főleg a katonai gépeket és berendezéseket gyártó cégek vitték a prímet. A két nagy vetélytárs, a Boeing és az Airbus is jobbára katonai fejlesztéseit tolta előtérbe.

Bár még nem készült el a végleges mérleg, az előzetes becslések szerint legfeljebb 30-35 milliárd dollárnyi üzlet köttetett a dél-angliai Farnborough-ban holnap záruló nemzetközi légikiállításon és -vásáron. A nagy légitársaságok zöme alig mutatott érdeklődést az új járművek iránt. Egyedül a KLM ügylete számottevő. A Malév fő európai partnerének számító holland vállalat hat A330-200-as repülőgép vásárlásáról írt alá szándéknyilatkozatot az Airbusszal, és további 18 ugyanilyen típusúra jelentett be opciót. A Malév a helyszínen jelentette be, hogy két új CRJ200 ER típusú gépet vásárol a kanadai Bombardier-től negyvenmillió dollárért és további hat CRJ700-asra tart igényt a következő négy évben.

Brit sajtóforrások tegnap azt írták, hogy a Boeing azért nem erőltette az idei bemutatón a szupergyors Sonic Cruiser értékesítését, mert a megcélzott nagyobb légitársaságok nem mutatnak hajlandóságot a vásárlásra. Az amerikai cég vezetői közölték: inkább kevesebb egyéb gépet gyártanak, és a másodlagos célállomások közötti forgalomra alkalmas, közepes járművek számát szeretnék növelni. Az Airbus ezzel szemben a minél nagyobb befogadóképességű gépek felé akarja eltolni saját palettáján belül az arányt. Az 550 személyes A380-as modellre mégsem érkeztek megrendelések.

A háttériparban és az űrhajózást kiszolgáló ágazatban részt vevő cégek eközben igen aktívak voltak. Az Airbus fő tulajdonosa, az Európai Légi-, Védelmi és Űrhajózási Társaság (EADS) például a Thalesszel kötött szövetséget. Úgy döntöttek, hogy ezentúl együtt fejlesztik az új repülésbiztonsági módszereket és technikákat az európai légiforgalmi kapacitás és a biztonság növelése érdekében. A két cég 2006-ig szeretné tesztelni a szövetségük keretében kifejlesztendő rendszert, és a Lockheeddel, valamint a Boeinggel is tárgyal azok esetleges bekapcsolódásáról. Az EADS pénzügyi alapja ehhez mindenképpen megvan. Tegnap közölt első féléves adatai szerint a társaság 775 millió eurós működési profitot (EBIT) ért el, a tavalyi első félévi 764 millió eurónál valamivel többet, a polgári repülőgépek iránt gyenge kereslet és a hadiipari ágazat veszteségei ellenére. A forgalom kissé csökkent, 13,974 milliárd euróra. A tiszta haszon 91 millió euró lett, sokkal kevesebb a tavalyi első félévi 1,657 milliárdnál. Az Airbusnál nőtt a kutatás-fejlesztés költsége az 555 férőhelyes A380-as típus miatt, amely várhatóan 2006-tól repül a megrendelő légitársaságok színeiben. Ennek ellenére az EADS egész évre a működési nyereség 20 százalékos növekedését jósolta önmagának csütörtökön, 1,44 milliárd eurót, a korábban előre jelzett 1,2 milliárd helyett. Hozzátették, hogy az Airbus eredményei gyengébbek lesznek a második hat hónapban, mint az elsőben. Megerősítették, hogy - ellentétben az amerikai Boeinggel - az Airbus csak alig csökkenti kiszállítási terveit a következő évekre. Az Airbus működési profitja 10 százalékkal nőtt az első fél évben, 874 millió euróra, részben egyszeri tételek nyomán: 63 millió euró tőkenyereség származott a motorborításokat gyártó Aircelle részleg eladásából.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.