Start előtt a Tarom Express
Alig indult el, máris versenytársat kap a Malév Express, méghozzá a szomszédban, ahol egyre aktívabb szeretne lenni. A romániai Tarom vezetése, valamint a bukaresti közlekedési tárca és a privatizációs szervezet arra készül, hogy teljesen átszervezze a nemzeti légitársaságot, s egyúttal életre kívánják hívni annak leányvállalatát. A Tarom Express főleg a Romániával szomszédos országokban lévő célpontokra vinné a feltehetőleg többségben lévő üzleti utasokat. Ha megvalósul ez a terv, akkor a TE utasokat vonhat el a Malév Expresstől, illetve a Malévtől.
Az ME jelenleg Temesvárra közlekedtet járatokat, de úgy tudjuk, hogy más romániai városokat is bekapcsolna a hálózatba. Románia szomszédjai közül eddig Ukrajna és Bulgária "került fel" a Malév-térképre az odesszai, a kijevi, illetve a szófiai járattal. Az ME a múlt héten indított napi járatot Bolognába és Velencébe, s ezzel kiegészítette a szkopjei, düsseldorfi és más célpontokat magában foglaló, tágabban értelmezett közép-európai hálózatát.
A Tarom jelenleg 11 romániai várost tart nemzeti hálózatában. A nyáron növelte a Temesvárt is érintő New York-i járatok számát, ami feltétlenül elvonhat utasokat más cégektől, köztük a Malév Expresstől. Más romániai (erdélyi) városoknál hasonló megoldást alkalmazhatnak. Nemrég a román társaság is indított járatokat Bolognába, Stuttgartba és Münchenbe, mindhárom szerepel a Malév-menetrendben is.
A Tarom átszervezése már két éve felmerült, és már akkor is gondoltak egy kisebb leányvállalat létrehozására. Az anyacéghez tartoznának a nagyobb európai városokba és a közel-keletre irányuló járatok, a TE pedig a környező országokba közlekedtetne gépeket. Az átszervezés nyomán legkorábban 2004 közepére nullszaldós lehetne a Tarom. Ehhez azonban az is kellene, hogy addig stratégiai partnert találjon. Eddig az Air France és a Lufthansa megkörnyékezése volt napirenden, ám egyik nagy légitársaság sem mutatott komoly érdeklődést, a francia cég pedig a cseh CSA-t választotta kelet-közép-európai stratégiai partneréül.
Az átszervezést lassíthatják a sztrájkok, amire most is készülnek az alkalmazottak, mert szerintük nem vonják be őket a folyamatba. Az átszervezés után a Tarom jelenlegi, 2721 fős alkalmazotti állománya mintegy 800-ra csökkenne. A társaság tavaly a tervezettnél nagyobb mértékben - 20 millió helyett 22 millió dollárral - csökkentette veszteségét a 2000-ben elkönyvelt 60 millió dollárról. Az Airline Business szerint a Tarom 2000-ben 187 millió dolláros bevételt ért el, 1,2 millió utast szállított, ez akkor 20 százalékkal haladta meg az előző évit.
