A brit MG Rover autógyár az előzetes várakozásokkal ellentétben még mindig nem tudott megegyezni a lengyelországi Daewoo-FSO autógyár átvételéről. Ha a tárgyalás meghiúsul, az újraélesztheti az újabb autógyár idetelepüléséről szóló magyar reményeket: az MG Rover korábban már hangoztatta, hogy ha további nehézségeket vet föl a lengyel gyár átvétele és újjászervezése, inkább Magyarországon vagy Szlovákiában zöldmezős beruházás keretében létesít gyártókapacitást.

Ha pedig idővel mégis a Varsó menti üzem átvétele mellett döntenek, a magyar reményeknek még marad további táptalajuk: a Daewoo-FSO ottani gyártókapacitásáért korábban ugyanis a Hyundai is sorban állt.

A koreai cég így a meghirdetett másik két (cseh vagy magyar) helyszín valamelyikén kényszerül felállítani évi 300 ezer darab autó leszállítására kapacitált üzemét.

Az MG Rover stratégiája a piaci pozíció megerősítését kiemelt feladatként kezeli. Ennek jegyében szerződtek középkategóriás modelljük kínai gyártásáról, egy új kisautó indiai előállításáról, és ez indokolja mihamarabbi kelet-közép-európai beruházásról szóló tervüket is.

A Varsó melletti üzem átvéte-lének alapkérdése, hogy sikerül-e megegyezni a lengyel pénzügyminisztérium és bankok, valamint koreai pénzintézetek s a Daewoo Motors SA által alkotott hitelezői körrel.

Az eredeti elképzelés szerint a hitelezők az új cégben lévő tulajdoni hányadra válthatnák követelésüket, ezt követően pedig a New York-i American Arabian Investment Holding 250 millió dolláros tőkeinjekciót biztosítana a lengyel kormány 80 milliós garanciavállalása mellett. A hitelezők jelenleg nem járulnak hozzá az MG Rover részvényvásárlásához és így a megoldást kínáló New Small Company létrejöttéhez. Szakértők szerint a huzavona a lengyel vállalat jövőjére nézve nem sok jót sejtet.

A halasztásnak a helyi beszállítók sem örülnek. Ezek ugyanis jó ideje szoros kapcsolatban álltak a súlyos gondokkal küszködő Daewoo FSO vállalattal. (MDE)