Már a neve sem szokványos. Az Octavia puttonyos kivitelét, mint családbarát nagyterűt jól ismerjük. Ehhez egy remek, úgynevezett pumpe düse (PD) közvetlen befecskendezséű turbódízel járul, ami óriási forgatónyomatékáról híres, és ez a nyomatékosság lehetővé tette, hogy a 4x4-es kivitelt is ellássák a hatfokozatú váltóval. Ez pedig abban segít, hogy - amint kipróbáltuk - 130 kilométeres utazósebességet tartva hatodikban, az autó átlagfogyasztása csupán 6,6 liter legyen.

Az Octavia 4x4 szerény: kívülről csupán az ötödik ajtó felirata árulkodik a másságról, belül pedig a sebességváltó gombján lévő jelzés mutatja, hogy nem a szokványos kombiban ülünk. Igaz, a csomagtér befogadóképessége a hátsó tengely módosítása miatt csökkent, ám a négykerék-hajtás előnyei - állandó vonóerő, a kocsi aktív biztonságának erősödése - kárpótolnak az elveszett 100 köbdeciméterért. De még így is 430 liternyi cucc fér be a kalaptartó alá. Ha pedig Afrikába költözünk, a lehajtott hátsó ülések révén 1230 köbdeciméteres poggyásztér áll rendelkezésünkre.

Anélkül, hogy túlzottan elmerülnénk a meghajtás műszaki hátterében, addig azért el kell jutnunk, mi a jó a Skoda által használt svéd Haldex rendszerben. Normál útviszonyok között csak az első kerekek viszik az autót - mondani sem kell, hogy így kevesebb az üzemanyag-igény, mint az állandó négy-kerék-hajtás esetében -, ám amint a rendszer érzékeli, hogy megcsúsznak a hajtott kerekek, azonnal a kívánt mértékű meghajtást bocsátja hátra is az olajfürdőben dolgozó Haldex tengelykapcsoló.

Miután a gyárban is tudják, ha ilyen technika dolgozik az autóban, az ember ki-kipróbálja nem szokványos körülmények között, a 4x4-es Octavia alja a többiekénél 2 centiméterrel magasabban van a földtől. Ám aki még többre vágyik, rendelhet az importőrtől egy magasítószettet, amely révén a szabadmagasság megközelíti a 20 centiméter, ami ugye, már terepjárószint.

A túraautónak igen kiváló Octavia 4x4-es Elegance változatban és luxuskivitelben Laurin & Klement név alatt is kapható. Metálfény, bőrülés, légkondi, és irány Afrika!