BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ma dönthet a DAM közgyűlése

Ha minden jól megy, napokon belül újraindulhat a termelés a DAM Steel Rt diósgyőri üzemében, ám ehhez tőkeemelés szükséges. Az Ózdi Finomhengerműben is figyelik a mai közgyűlést, mert az ottani termelés sorsa is függ a DAM-nál történtektől.

Sorsdöntő rendkívüli közgyűlés előtt áll a DAM Steel Rt. A tulajdonosok ma döntenek arról, hogy tőkeemelést hajtanak végre a társaságban és ezzel megteremtik a termelés újraindításának lehetőségét, avagy - finanszírozás hiányában - kérik a felszámolás beindítását.

Több száz, kényszerszabadságát töltő dolgozó részvételével a diósgyőri kohászat újraindítását és megmentését követelő munkásgyűlést tartottak február 21-án a DAM Steel Rt. miskolci központja előtt. Az olasz tulajdonos "cégromboló politikája" elleni tiltakozásul és figyelmeztetésül fekete zászlót tűztek ki a gyárra. Ugyanezen a napon tartották a társaság rendes évi közgyűlését is, amelyen kiderült, hogy az elmúlt esztendőt 3,6 milliárdos veszteséggel zárta a DAM Steel Rt., ám a tulajdonos - mint Eugenio Marzorati, a társaság igazgatóságának tagja jelezte - ennek finanszírozását magára vállalja, ám egyelőre fincs forrás a termelés újraindítására.

A menedzsment folyamatosan tárgyal a két legfontosabb energiaszolgáltatóval, az Émásszal, illetve a Mollal a szerződések megújításáról, illetve az adósságok átütemezéséről. A türelem persze fogytán, hiszen az áramkorlátozást már bevezették, és a Mol is kilátásba helyezte a "gázcsapok elzárását". A hitelezők közül a CIB Bank jelzálogjogával élve már árverezett, néhányan pedig felszámolást kezdeményeztek a DAM Steel ellen. (Ezért vitatott az öncsőd léte - a szerk.)

A DAM Steel Rt. tulajdonosai hiába tárgyaltak több pénzintézettel is, nem ítélik megbízható adósnak őket. Szó volt szakmai befektető bevonásáról is - a hírek szerint olasz és ukrán cégekkel is tárgyaltak -, ám erről továbbra is nagy a csönd. Eugenio Marzorati ígérete szerint a mai rendkívüli közgyűlésre kiderül, hogy eredményes volt-e a tőkéstárs-keresés. Ha előterjesztik a tőkeemelést, akkor van esély, hogy néhány héten belül valós pénz jön Diósgyőrbe, és megteremtődnek az újraindítás feltételei. Amennyiben nincs befektető, akkor kénytelenek elismerni a fizetésképtelenséget és maguk kérni a DAM Steel Rt. felszámolását. Diósgyőrben sokan ezt várják, mert úgy gondolják, hogy egy az állam közreműködésével lezajló felszámolás után valós esély mutatkozik a diósgyőri kohászat újjáélesztésére.

A DAM Steel Rt. szakszervezeti vezetői időhúzással vádolják az olaszokat. Ebben lehet is valami, hiszen - információink szerint - olyan uniós támogatásból finanszírozták a diósgyőri kohászat megvásárlását és működtetését, amelynél követelmény, hogy még néhány hónapig ne szűnjön meg papíron a DAM-os dolgozók foglalkoztatása. Ellenben vissza kellene fizetni a támogatást.

Sem az ózdi, sem a diósgyőri acélmű nem tudott bugát szállítani az ózdi Finomhengermű Munkás Kft. számára, ezért a cég február 17-én leállítani kényszerült hengersorát. Jó két hét szünet után ma újraindulhat a termelés, ha megérkezett az Ukrajnából importált mintegy kétezer tonnányi alapanyag.

Miután az orosz-ukrán tulajdonban lévő ózdi Finomhengermű Munkás Kft. leállt és elküldte mintegy 500 dolgozóját, tárgyalásokba kezdtek ukrajnai acélalapanyag-gyártókkal kétezer tonnányi buga megvásárlásáról. A hírek kedvezőek voltak, és úgy tűnt, hogy a leállás után egy héten belül lesz mit továbbfeldolgozniuk a hengersoroknak. Ennek ellenére újabb egy héttel meg kellett hoszszabbítani a kényszerszünetet, mert a bugaszállítmány késett.

A cég szakmai vezetői korábban tárgyaltak a DAM Steel Rt.-vel is - a diósgyőri bugaminőség és a méret is megfelelő lett volna -, ám annak újraindulása továbbra is kérdéses, azaz az elkövetkező hetekben semmiképpen sem számíthatnak rá.

A finomhengerműnél egyre többet emlegeti a piacvédelem hiányát mind a behozatali, mind a kiviteli oldalon. A finomhengermű ugyanis olyan kis tételű hengerelt acéltermékeket gyárt, amelyet hazai cégek dömpingáron szereznek meg külföldről, ugyanakkor az alapanyag - a buga, illetve hulladék acél - pedig a jobb üzlet reményében szabadon áramlik kifelé az országból.

Jelenleg az a helyzet, hogy amennyiben megérkezett az ukrajnai szállítmány, akkor egy ideig lesz mit feldolgozni a finomhengerműben. Szükség volna azonban a diósgyőri acélműre is, hogy stabil és megfelelő árú legyen az alapanyag-utánpótlás.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.