A Mahart-alapítású Passnave Kft. 32 hajójával tavaly 2,1 millió utast szállított, holott szezonját az árvíz és az utazástól a figyelmet elterelő futball-világbajnokság is rontotta. Így a szárnyashajóutasok száma mintegy ezer fővel, 25 ezerre csökkent. Horváth Emil, a kft. ügyvezető igazgatója 135 millió forintra teszi az árvízi veszteségeket, amelyek dacára is 128 millió forint lett az adózás előtti eredmény.

Az elmúlt években megnégyszereződött a Budapesten heti rendszerességgel kikötő kabinos üdülőhajók száma. A legtávolabbról az Amszterdam-Rotterdam, Rajna-Majna-Duna útvonalon jönnek, de strasbourgi hajók is horgonyt vetnek itt. A budapesti nemzetközi hajóállomás tulajdonosa, a Passnave Kft. (részben a külföldi utazásszervezők igénye nyomán) az eddigi Esztergom, Visegrád, Budapest, Kalocsa és Baja után az idei szezontól a komáromi Monostori erőd mellett és Solton létesített kikötőiben is várja a turistákat. A bővítések összesen 70 millió forintjába kerültek. Az esztergomi önkormányzat és a GKM által támogatott terv szerint rövidesen megkezdődik egy újabb nemzetközi kikötőállomás építése is.

A társaságnak 22 dunai kikötője és 75 tiszai kikötőhelye van, ebből a budapesti nemzetközi hajóállomáson kilenc fogadja a több száz fős üdülőhajókat.

Hatvankabinos üdülőhajó mintegy ezer alkalommal köt ki Magyarországon, de ez önmagában nem nagy üzlet, mert a kikötőhasználati díjbevétel és a költségek egyenlege csupán minimális hasznot jelent. A hajók széles körű ellátását is vállalná a cég, ám a külföldi utazásszervező vállalatok egy része ragaszkodik eddigi magyarországi üzleti partnereihez. Sok esetben viszont már a társasághoz tartozó Mahart Toursé a parti programok szervezése. A cég évi közel ezer főt utaztat tengeri luxushajókon a világ minden táján, egyben nyolc külföldi komptársaság kizárólagos magyarországi képviselete, összesen 53 komptársaság jegyeit értékesíti. E két tevékenységi körből 112, illetve 116 millió forintos bevételt ért el tavaly.

A vállalat tevékenységéből a menetrendi hajózás már csak 15-20 százalékkal részesedik. Három területre korlátozódik: Budapest-Dunakanyar, a kilenc szárnyashajó által végzett Bécs-Budapest járat, valamint a tiszai járatok. Tiszacsegénél 250 fős hajó jár a Tisza-tavon, egy másik Tokaj és Sárospatak közt a Bodrogon szállít utasokat, és egyéves kihagyás után tavaly ismét indult a napozófedélzetes kishajó Szegednél. Korábban ugyanis - miután a dél-alföldi érdeklődés minimális volt a hajókirándulások iránt - a kft. arra kényszerült, hogy többévi veszteséges működtetés után Szolnokról és Szegedről a Dunára vigye át két vízibuszát. A hiány azonban keresletet szült, s mára mind a Tisza-tavi, mind a szegedi hajó eredményesen dolgozik.