Vevőre váró nagy légitársaságok
A nagyobb európai légitársaságok közül az idén az Air France tartotta magát a legjobban, ez a cég kényszerült a legkisebb megszorításokra, noha a nyári sztrájk miatt jelentős veszteséget szenvedett. Párizsban a napokban megerősítették, hogy a javuló pénzügyi mutatók nyomán szeretnék felgyorsítani a még állami kézben lévő csomag eladását. Elemzők szerint pénzügyi és szakmai befektetők is érdeklődnek.
Nem mellékes fejlemény, hogy az Air France ernyője alá kerülhet a KLM is. A holland társaság augusztus végén bejelentette, hogy felhagy a British Airwaysszel való tárgyalásokkal, és mostantól a franciákkal akar szoros együttműködést kialakítani. Pénzügyi szakértők úgy vélik, hogy az ágazat általános válsága és a távol-keleti vírusjárvány miatt igencsak megtépázott KLM akár fúzióra is léphet az Air France-szal. A hollandok már két éve szeretnének csatlakozni valamelyik globális légiszövetséghez, most ez vélhetően sikerül, s a franciák oldalvizén beevezhetnek a SkyTeambe.
Római kormányzati források szerint a következő hetekben intenzívebbek lesznek a privatizációs előkészületek az Alitaliánál. Az olasz álllamkincstár jelenleg 62 százalékot birtokol a vállalat részvényeiből. A kabinet azonban megosztott: vannak, akik szerint súlyos hiba lenne lemaradni az Air France-vonatról (jelenleg 2-2 százalékos kereszttulajdonlás van az olasz és a francia nemzeti légitársaság között), mások viszont szeretnék megőrizni az Alitalia olasz nemzeti jellegét. A közlekedési miniszter szerint északolasz ipari csoportok már érdeklődtek a részvénycsomag iránt.
Görögországban is új alapokra akarják helyezni a nemzeti légi közlekedést. A kormány múlt pénteken bejelentette: megszüntetik a válságba került Olympic Airwayst, és egy kisebb, ám hatékonyabb céget hoznak létre Olympic Airlines néven. Athén már 2001 óta keresett befektetőt a megszüntetendő veszteséges cégnek - sikertelenül. Az előd 512 millió eurós veszteséget halmozott fel.
Az új nemzeti vállalatot 140 millió eurós alaptőkével indítják el, és azt remélik, hogy a 2004-es olimpiai játékok megdobják a forgalmat. A bérköltségek 45 százalékkal csökkennek, az új cégnél csak 1850-en dolgoznak majd, ez egyharmaddal kevesebb, mint jelenleg. Három görög kereskedelmi bank máris megkezdte az előkészületeket az 51 százalékos többségi részesedés magánkézbe adásához.