BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vevőre váró nagy légitársaságok

A közeljövőben felgyorsul a privatizációs partnerek keresése több nagy, európai uniós légitársaságnál - vált ismertté a hét elején. Legelőször várhatóan az Air France állami tulajdonát adják el, de az Alitalia esetében erre törekszik az olasz kabinet is. Utóbbi erről csütörtökön egyeztet a céggel és a szakszervezetekkel. A görög kormány viszont új céget hoz létre Olympic Airlines néven, s azt dobja piacra 2004 második felében.

A nagyobb európai légitársaságok közül az idén az Air France tartotta magát a legjobban, ez a cég kényszerült a legkisebb megszorításokra, noha a nyári sztrájk miatt jelentős veszteséget szenvedett. Párizsban a napokban megerősítették, hogy a javuló pénzügyi mutatók nyomán szeretnék felgyorsítani a még állami kézben lévő csomag eladását. Elemzők szerint pénzügyi és szakmai befektetők is érdeklődnek.

Nem mellékes fejlemény, hogy az Air France ernyője alá kerülhet a KLM is. A holland társaság augusztus végén bejelentette, hogy felhagy a British Airwaysszel való tárgyalásokkal, és mostantól a franciákkal akar szoros együttműködést kialakítani. Pénzügyi szakértők úgy vélik, hogy az ágazat általános válsága és a távol-keleti vírusjárvány miatt igencsak megtépázott KLM akár fúzióra is léphet az Air France-szal. A hollandok már két éve szeretnének csatlakozni valamelyik globális légiszövetséghez, most ez vélhetően sikerül, s a franciák oldalvizén beevezhetnek a SkyTeambe.

Római kormányzati források szerint a következő hetekben intenzívebbek lesznek a privatizációs előkészületek az Alitaliánál. Az olasz álllamkincstár jelenleg 62 százalékot birtokol a vállalat részvényeiből. A kabinet azonban megosztott: vannak, akik szerint súlyos hiba lenne lemaradni az Air France-vonatról (jelenleg 2-2 százalékos kereszttulajdonlás van az olasz és a francia nemzeti légitársaság között), mások viszont szeretnék megőrizni az Alitalia olasz nemzeti jellegét. A közlekedési miniszter szerint északolasz ipari csoportok már érdeklődtek a részvénycsomag iránt.

Görögországban is új alapokra akarják helyezni a nemzeti légi közlekedést. A kormány múlt pénteken bejelentette: megszüntetik a válságba került Olympic Airwayst, és egy kisebb, ám hatékonyabb céget hoznak létre Olympic Airlines néven. Athén már 2001 óta keresett befektetőt a megszüntetendő veszteséges cégnek - sikertelenül. Az előd 512 millió eurós veszteséget halmozott fel.

Az új nemzeti vállalatot 140 millió eurós alaptőkével indítják el, és azt remélik, hogy a 2004-es olimpiai játékok megdobják a forgalmat. A bérköltségek 45 százalékkal csökkennek, az új cégnél csak 1850-en dolgoznak majd, ez egyharmaddal kevesebb, mint jelenleg. Három görög kereskedelmi bank máris megkezdte az előkészületeket az 51 százalékos többségi részesedés magánkézbe adásához.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.