Árversenyben a kiutaztató cégek
Várhatóan a téli utazási szezonban is kemény árverseny jellemzi majd a hazai kiutaztató piacot, hiszen a cégek az idén is bőséges ajánlattal jelennek meg. Bár például Németországban a társaságok egy része árcsökkentéssel próbál hódítani. Legutóbb a Neckermann 10-40 százalékkal csökkentette ajánlati árait. A hazai cégek ugyanakkor még csak a nyár előkészítésénél tartanak és most folyik a téli, egzotikus utak értékesítése. A cégek az utolsó pillanatban is változtatnak, általában csökkentenek, így aztán a legutolsó pillanatig elhúzódnak a tárgyalások és a katalógusok megjelentetése is. Ez néha azt eredményezi, hogy a külföldi partnerszálloda visszamondja a szobakontingenst, ám ennek anyagi következménye nincs, mert a hazai utaztatók általában nem garanciális szerződést kötnek.
Az éleződő árversenyt előre jelzi a korábbi néhány szezonban - nyáron és télen is - megszokottnak mondható igen alacsony árak jelenléte. Sok esetben ezek még a repülőjegy árát sem fedezik. A cégek többsége azonban ilyen árakkal nem tud megjelenni, ahol van árcsökkentés, az is 10-20 százalék közötti, és csak egyes desztinációkra igaz. Ám az irodák többsége - a forint árfolyamának bizonytalansága miatt - inkább néhány százalékkal emeli téli kínálatának árait.
A Neckermann magyarországi cége több dologban is követi anyavállalatát, igaz, a kedvezmények mértéke itthon alacsonyabb, mint a német piacon. Egyes desztinációkban (Maldív-szigetek, Dominika) az idén 10-20 százalékkal csökkennek áraik - tájékoztatott Békefi Veronika ügyvezető. Az úgynevezett bónuszrendszer itthon is hasonló, mint az anyavállalatnál, igaz, előfoglalás esetén jellemzően 20 százalék körüli kedvezményt kapnak az utasok. Az árcsökkentés lehetőségével azonban a cégnél csak korlátozottan élnek, hiszen ha ez veszélyezteti az utasok kényelmét, biztonságát, akkor erről nem lehet szó.
Az OTP Travel az idén a téli szezonban átlagosan 4-5 százalékkal emeli árait egyes utaknál - amire elsősorban a forint árfolyamának változása miatt van szükség - mondta Molnár Judit ügyvezető. Van olyan ajánlat, amelynél csökkennek az árak.
A TUI is csak minimális mértékben, azaz átlagosan 3-4 százalékkal emeli útjai árát az idei téli szezonban, ám vannak olyan ajánlatai, melyek ára nem változott a tavalyihoz képest - tájékoztatott Csákány Csaba ügyvezető igazgató. Ami a nyugat-európai utazási irodákat illeti, ők az erős euró miatt megengedhetik maguknak az árcsökkentést, hiszen dollárban vásárolnak és euróban értékesítik az utakat, ám a magyar cégek ezt az árfolyamkockázat miatt egyelőre nem tehetik meg - tette hozzá az ügyvezető. A magyar piacot egyébként jelentős túlkínálat jellemzi, míg ugyanis a repülős téli utakat keresők száma 30 ezerre tehető, az utazások kínálata eléri az 50 ezret - közölte Csákány Csaba. Bár a tapasztalatok szerint az idén nőtt a magyarok utazási kedve, ám nem olyan mértékben, mint a kínálat. A TUI-nál például 30 százalékkal emelkedett az utasok száma az elmúlt évhez képest, ám a bevétel csak 25 százalékkal. Ez azzal magyarázható, hogy a hosszú forró nyár miatt szeptemberben az emberek többsége már nem vágyott meleg helyre, ezért az iroda csak kedvezményekkel tudta csábítani az utazókat. A TUI az elmúlt évben mintegy 7,9 millió eurós forgalmat ért el, az idén pedig 10,5 millióra számít.


