Még nincs filléres magyar autókölcsönző
Magyarországon egyelőre nem indul az egy-két nyugat-európai fővárosban már kísérleti szakaszban lévő úgynevezett filléres autókölcsönzési vállalkozás. A már a piacon lévő cégek nem tartanak attól, hogy ha mégis lesz majd ilyen, akkor az sok utast venne el tőlük.
Egészen más a két típusú szolgáltatás ügyfélköre - vélekedik Kozák József, a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének elnöke, a Hertz autókölcsönző cég ügyvezetője. Ennek fő oka például a Hertznél, hogy a társaság ügyfelei nem vennék szívesen, ha olyan autót kínálnának fel nekik, amelyek el vannak látva feltűnő reklámokkal. Márpedig az eddig ismert ilyen vállalkozások szinte csakis a reklámokból élhetnek meg.
A Hertz ügyfélköre diszkrét szolgáltatást vár, így nem is fordulhat elő, hogy a Hertz helyett egy a bécsihez hasonló konstrukcióban kínált autót igényelnének. Az azonban igaz, hogy az olcsó, egyszerűbb autókat kínáló hazai kölcsönzők számára veszélyes lehet a "fapados" versenytárs esetleges megjelenése. A Hertznél az ügyfelek 80-85 százaléka üzletember, s 55 százalékuk külföldről érkezik. Összforgalmuk mintegy felét repülőtéri irodájuk bonyolítja.
Hasonlóképpen vélekedik Haraszti Géza, az Eurent Autókölcsönző Kft. ügyvezetője is, aki szerint az ilyen cégek életképessége Magyarországon egyelőre kérdéses. Ennek oka az a tapasztalat, hogy jelenleg is létezik ilyen próbálkozás taxikon, de kevéssé kelendőek ezek a hirdetési felületek. Ráadásul egy ilyen vállalkozáshoz tetemes induló tőke kell, s a hirdetések bizonytalansága miatt a beindulás után sem arannyal kikövezett az út.
Az Eurent már létrehozott egy hasonló vállalkozást a filléres SkyEurope légitársasággal kötött megállapodásra építve. Ennek lényege, hogy az olcsó légi járatok beindulásával egy időben a Magyarországra érkező vendégeknek a repülőjegy árában - 5990 forint - adják a gépkocsikat. Az ügyfél ezért a pénzért 100 km-t mehet az autóval, e fölött pedig kedvezményes tarifával számolják el a gépkocsihasználatot. (LI)


