BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dunaferr: aktívabb vevőjelöltek

Vélhetőleg az orosz Szeversztallal társulva kíván bekapcsolódni a Dunaferr Rt. privatizációjába a pályázásra jogosultak közül kiszűrt magyar többségű konzorcium - értesült a Világgazdaság, míg a pályázni kívánó ukrán Donbasz-Alcsevszkij társulás külső partner bevonására készül. A sajtó előtt tegnap bemutatkozott LNM-Ispat Nova Hut konzorcium valószínűleg egyedül indul, a brazil Siderúrgica egyeztetéseiről nincs újabb hír.



Formálódnak a Dunaferr Rt. megvásárlására készülő négy pályázó közötti, illetve az általuk külső szereplők bevonásával létrehozandó konzorciumok. Így mégis szerep juthat a korábban érdeklődő magyar többségű konzorciumnak, amely az ÁPV Rt. döntése alapján önállóan nem pályázhat. Úgy tudjuk, hogy az orosz Szeversztallal tervez társulni, ám a tárgyalásokhoz közel álló forrásaink szerint megállapodás még nem született. Egyelőre "mindenki tapogatózik". A magyar többségű, de kanadai pénzügyi hátterű csapat egyébként az Euroinvest köré csoportosuló kanadai Fedinco, brit Shiran és a kuvaiti Gulf Syndicat cégből állt.

A Szeversztal mellett erősítés után nézett az ukrán Donbasz Ipari Szövetség és a szintén ukrán Alcsevszkij Vasmű konzorciuma is. A társulás által bevonandó partner(ek)ről egyelőre anynyit tudunk, hogy külsős(ök)ről van szó, azaz nem a másik pályázó valamelyikéről. Viszonylag kevés hírünk van az egyetlen európai (portugáliai) gyártóhelylyel rendelkező brazíliai acélóriás, a Companhia Siderúrgica Nacional terveiről. Ám szinte biztos, hogy a sajtó előtt tegnap bemutatkozott angol-indiai LNM Holdings és a cseh Ispat Nová Hut konzorciuma önmagában is elég erősnek érzi magát ahhoz, hogy befutó legyen.

Az LNM csoport a világ második legnagyobb acéltermelője, a világ 12 országában van integrált acélgyártó érdekeltsége. Ezek az idén több mint 35 millió tonna acélt állítanak elő, mintegy 12 milliárd dollár értékben. A csoport a hollandiai bejegyzésű LNM Holdings NV-ből, illetve Ispat International NV társaságból áll, amelyek együtt 120 ezer főt foglalkoztatnak. Az LNM-nek hat országban, köztük Romániában és Csehországban vannak acélgyártó cégei, ezek szoros együttműködésben dolgoznak az Ispathoz tartozó másik hat ország acélipari cégeivel.

Az LNM már most is Közép- és Kelet-Európa legnagyobb acélgyártójának számít a romániai Sidex és a csehországi Nová Hut tulajdonlása által. Térségbeli érdekeltségei - mint beszámoltunk - nemrég a lengyelországi Polskie Huty Stali céggel bővült. A LNM éppen e társaságok tevékenységének összehangolásában látja a marketing, az alapanyag-beszerzés és fejlesztési eredmények megosztásában mutatkozó szinergiahatást, amelyet a Dunaferr Rt. is élvezhet, ha az LNM-Ispat Nová Hut nyeri a tendert - hangsúlyozta a tájékoztatón Aditya Mittal, az LNM Holdings NV alelnöke. A Világgazdaság kérdésére azonban, hogy a térségbeli LNM-cégek közötti munkamegosztáson belül az Dunaferr Rt.-nek milyen szakosodási irányt szánnak, még korainak tartotta válaszolni.

Hasonlóan nem bocsátkozott részletekbe az öt éven belül befektetendő 250 millió dollár tervezett helyéről, a várható technológiaváltás jellegéről, illetve a létszám-gazdálkodási elképzelésekről. Hangsúlyozta azonban, hogy nem elsősorban kapacitásnövelésre, hanem hatékonyságjavításra készülnek Dunaújvárosban. Ehhez értelemszerűen csökkenteni kell a kiadásokat, de ennek számos összetevője van a létszámköltségen kívül, például olcsóbban lehet alapanyaghoz jutni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.