A környezetterhelési díjak bevezetésével új elemmel bővül januártól a szabályozók köre a környezetvédelemben. Mi szól a változtatás mellett?
A legfontosabb érv, hogy a környezet terhelését csökkenteni kell. A gazdasági szabályozók rendszere részben már kiépült a bírságok formájában, ám ezek elsősorban a határérték feletti szennyezés esetén jelentenek szankciót. Márpedig már a környezetbe kibocsátott első egység szennyezés is káros, mivel a határérték alattiak is összeadódnak. A díjakkal a cél az, hogy a gazdálkodókat és a lakosságot is olyan magatartás- és technológiaváltásra ösztönözzük, amely a környezet terhelésének csökkenését eredményezi.
A környezetterhelési díjak összegét tekintve a költségvetési tervezetben szereplő szám és a piaci becslések között különbségek vannak. Mi lehet a reális szám?
A költségvetési törvény tervezete 14 milliárd forint bevétellel számol jövőre a levegő- és a vízterhelési díjból, s egyelőre nem találkoztunk olyan megalapozott számítással, amely más számot eredményezett volna makroszinten. A terhelési díjakról szóló javaslat előkészítését övező egyeztetések során nem a bevételi számokról voltak jelentős viták.
Hogy áll a termékdíjas törvény módosítását célzó tervezet, és milyen elemek kerülnek ebbe végül?
Múlt héten a pénzügyi és a gazdasági tárca részére is elküldtük a javaslat első változatát, igaz, több kérdés még nyitott. A szakmai szövetségekkel lefolytatott egyeztetések során nyilvánvalóvá vált, hogy sok jelentős kérdésben nem vitatott sem a módosítás célja, sem annak módja. Persze vannak olyan kérdések, ahol nagyok a nézeteltérések. Az már biztosnak látszik, hogy a jövő év legelején egy olyan változatot teszünk le a kormánynak, amely tartalmazza a termékdíjak kiterjesztését az elektronikai produktumokra, valamint a személygépkocsikra és a kisteherautókra. A tervezet másik fontos eleme, hogy a csomagolások egy részénél darab alapú fizetési kötelezettség lépne életbe.
Az utóbbi ötlet különösen heves ellenkezésre talált a piaci szereplők körében.
Ez elsősorban az italokat érintené, amelyek csomagolásának termékdíja lényegesen alacsonyabb a kívánatosnál. Ezt olyan szinten kell meghatározni, hogy a fogyasztóknak és a forgalmazóknak egyaránt nyilvánvaló legyen az italcsomagolások okozta környezetterhelés. A darab alapú számítást az indokolja, hogy alkalmas arra: a fogyasztók magatartását a többször felhasználható csomagolású termékek vásárlása irányába befolyásolja.
Nem tart attól, hogy a darab alapú termékdíj okozta áremelkedés a kis- és középvállalkozásokat hozza a legnehezebb helyzetbe?
A változtatásnak nyilvánvalóan nem az a célja, hogy a hazai cégek ellehetetlenüljenek, éppen ezért a kormány bármilyen döntést hoz, a vállalkozások versenyképességének megőrzése érdekében a rendelkezések csak fokozatosan lépnének életbe, hogy elegendő idő legyen az alkalmazkodásra. Hasonló megoldásra már van példa: a környezetterhelési díjak csak ötéves felfutást követően érik el a teljes díjmértéket, ám a KVM álláspontja abban határozott, hogy az eldobható csomagolások gyártóinak nagyobb szerepet kell vállalnia a hulladékok eltüntetésében. Márpedig összgazdaságilag olcsóbb, ha nemcsak a meglévő hulladékot kezeljük, hanem a megelőzésére törekszünk.
Lesz emellett külön betétdíjas szabályozás is a többutas csomagolások arányának növelésére?
Nem tervezzük kötelező betétdíj bevezetését, ám január végéig a kormány elé kerül egy olyan tervezet, amely az italoknál külön-külön meghatározná, hogy az egyes termékfajtákat milyen minimális arányban kell visszaváltható csomagolásban forgalomba hozni. Ez kötelező arányokat jelentene, ám az egyes termékcsoportok között jelentős különbségek lennének az ágazati jellemzőktől függően. A söröknél jelenleg is magas a többutas csomagolások aránya, ám az ásványvizek vagy a tej esetén ez gyakorlatilag nulla százalék. A betartás a piaci szereplőkre lenne bízva, ám nemteljesítés esetén a darab alapú termékdíjra egy plusz büntető jellegű termékdíj is rakódna.
Milyen kvótákat határoznának meg és mikortól?
A számokat még egyeztetik, de annyit el lehet mondani, hogy minden termék esetében a jelenlegi piaci állapotot vennénk kiindulópontnak. A bevezetésnek fokozatosnak kell lennie, hogy elegendő idő legyen a felkészülésre. Reálisan számolva, kedvező kormánydöntés esetén 2005-ben lépnének életbe a többutas csomagolású termékekre vonatkozó arányok. Az első ellenőrzésre így 2006-ban kerülhetne sor. Ekkor vetnék ki először a büntető termékdíjat is nemteljesítés esetén.
Visszatérve a termékdíjakra: a piaci szereplők azt szorgalmazzák, hogy a hasznosítási kötelezettséget teljesítő cégek jövőre is 100 százalékos mentességet szerezhessenek a díj fizetése alól.
A végleges álláspontot a kormány mondja ki, de mi elfogadhatatlannak tartanánk egy ilyen könnyítést. A cégek által teljesített hasznosítás nem fedi le teljesen az ország egészére vonatkozó feldolgozási kötelezettséget, s a vállalatok ezt is jórészt a fajlagosan olcsóbban begyűjthető ipari és kereskedelmi begyűjtésű hulladékból biztosítják. A fennmaradó hányad feldolgozásának finanszírozása az államra marad, ezért indokolt, hogy a termékdíj 20 százalékát a hasznosítási kötelezettséget egyébként teljesítő cégek is fizessék meg.
Többször elhangzott, hogy a KVM egy úgynevezett lerakási díj kivetését is fontolgatja.
Ez lehet a következő fontos eleme a zöld gazdasági szabályozóknak. A díj célja annak elősegítése, hogy a környezetvédelmi követelményeknek is megfelelő, korszerű hulladékgazdálkodás költségei nemzetgazdasági szinten és hosszú távon a legkisebbek legyenek. Ezt akkor érhetjük el, ha a hulladékból csak azt rakják le, amit semmiképpen sem lehet hasznosítani. Ezért a lerakott hulladék után fizetési kötelezettség bevezetését javasoljuk. Ez hulladékfajtánként eltérő mértékű lenne: a legmagasabb díj a sok hasznosítható anyagot tartalmazó, nem szelektíven gyűjtött kommunális hulladék lerakását terhelheti majd. Elképzelhető, hogy egyes jól hasznosítható anyagokra lerakási tilalmat vezetnek be. A díj így a szelektív gyűjtés és a hasznosítás erősítésére ösztönözne, s forrásokat is teremt az ilyen célú fejlesztésekre. Ráadásul megtakarításokat eredményez, hiszen kevesebb pénzt kell majd új lerakók építésére és ezek későbbi rekultivációjára fordítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.