Több hónapos huzavona után az ukrán parlament tegnap ratifikálta azt a megállapodást, mely szerint az ország területén keresztülhaladó Barátság kőolajvezetéken, illetve a vele összekötött Adria-vezetéken keresztül évi további 5 millió tonna orosz olaj juthat el a mediterrán piacokra - számol be az Ukrannews hírügynökség. (Az éves mennyiség később 15 millió tonnára nőhet.) Ukrajna csak az egyik résztvevője a projektnek, ám azzal, hogy késlekedett a megállapodás ratifikálásával, az olajszállítás megindításának gátjává vált.
Az ukrán parlament tavaly novemberben utasította el a terv jóváhagyását, ami mögött részben az állt, hogy az ország számára egy másik olajcső is fontos. Ez utóbbi a Fekete-tengeri Odessza kikötőből vinné az olajat az ukrán-lengyel határon lévő Brodiig. Onnan a vezetéket egy közelmúltban született megállapodás szerint meghosszabbítanák a gdanski kikötőig, ahonnan tartályhajón továbbítanák az olajat nyugat felé.
Az olajszállításban Orosz-, Fehérorosz-, Magyar-, Horvátország, Szlovákia és Ukrajna érdekelt. Közülük Horvátország volt a tranzit másik kerékkötője, ugyanis a horvát környezetvédelmi minisztérium garanciákat várt arra nézve, hogy a beruházás miatt az ad-riai tengerparton megnövekvő tartályhajó-forgalom nem veszélyes a környezetre. A múlt év végén hatástanulmány készítéséről döntött, ám hétfőn - mint beszámoltunk - Putyin orosz és Mesic horvát elnök aláírta a Barátság és az Adria-kőolajvezeték összekapcsolásáról szóló együttműködési megállapodást.
A Barátság-Adria útvonalon szakértők szerint csak ez év végén indulhat be a szállítás,
holott az eredeti tervek még 2003 elejéről szóltak. Kérdés, hogy az ukránok nem fogják-e sürgetni a vezeték üzembe helyezését, ugyanis az ország már az idén 30 millió dollárral szeretné növelni tranzitdíjbevételeit. (BHL)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.