Air France: pályázik a CSA-ra
Már nemcsak a holland KLM, hanem a cseh CSA is megtetszett az Air France-nak. A francia vállalat integrációba hívja a prágai vállalatot, s amennyiben a CSA elfogadja az indítványt, tovább erősödne az Air France európai és különösen a kelet-európai pozíciója. A CSA-nak pedig azért lenne előnyös a csatlakozás, mert bővíthetné hálózatát, és átvehetné a korszerű vállalatirányítási rendszereket, illetve jobban kihasználhatná a prágai Ryzne nemzetközi repülőteret.
Prágában egyébként egy hónap múlva összesen már 12 olcsó légitársaság várja az utasokat. A The Prague Post című lap beszámolója szerint április elejétől a skót Flyglobespan Glasgow-ba, a Budapestre is akkortól járó Norwegian pedig Oslóba és Trondheimbe közlekedtet járatokat. A CSA fapados cége, a Smart Wings hamarosan szintén elindul több nyugat-európai célpontra, s prágai járatot indít a brit-magyar WIZZ Air és a svájci Helvetic cég is.
Tavaly 680 ezren voltak a prágai repülőtéren fapados járatra szálló utasok, ez kétszerese a megelőző évinek. A Ryzne nemzetközi repülőtér egy évig 50 százalékos kedvezményt ad az ott letelepedő légitársaságoknak.
Az Air France és a KLM öszszeolvadása már hónapok óta folyamatban van, kettejük együttese a világ egyik legjelentősebb légitársasági vállalkozása lesz. A francia cég mindazonáltal hétfőn tesz formális - baráti felvásárlási - ajánlatot a holland légitársaságra.
Az Európai Bizottság bizonyos feltételekkel február 11-én jóváhagyta a francia és a holland légitársaság fúzióját: ezzel üzleti forgalom szempontjából a világ legnagyobb, utasszámot tekintve pedig a világ harmadik légitársasága jöhet létre. A fúziót az illetékes amerikai hatóságnak is jóvá kell hagynia, de szakértők szerint ez nem lehet kétséges, mert a tengerentúli útvonalakon a tranzakció nem károsítja jelentősen a konkurenciát.
A fúzió részvénycsere révén jön létre, ennek értékét a terv tavaly szeptemberi bejelentésekor 784 millió euróra becsülték. A két légitársaságot egy holding alá szervezik, amelyben a francia állam 44, az Air France többi részvényese 37, a KLM-részvényesek pedig 19 százaléknyi tulajdonjoggal rendelkeznek majd.
Az Air France és a KLM a SkyTeam globális légiszövetség tagja, ebben van a CSA és ide készül a Malév is. Felvételét az Air France támogatja. Az Air France jelenleg 354 repülőgépet üzemeltet, a KLM 152-t, a két cég összesített üzleti forgalma 2002-2003-ban 19,17 milliárd euró volt (szemben a második helyezett American Airlines 17,3 milliárd dolláros adatával), s a francia-holland "páros" együtt 2002-ben 62,812 millió utast szállított.
A KLM szerdán jelentette be, hogy az idén nyáron nyolc százalékkal növeli kapacitásait az egy évvel korábbihoz képest, ezen belül 20 százalékkal bővít az ázsiai útvonalakon. A holland légitársaság, amelyet az idén áprilisban vagy májusban vesz át az Air France, s ezzel az árbevételt tekintve a világ legnagyobb légiforgalmi cége jön létre, ez év nyarán 46 millió üléskilométerre számít. A KLM 11 százalékkal bővíti teherfuvarozó kapacitását is


