BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mit tegyenek a csomagolók?



Számos csomagolt termékeket forgalmazó vállalkozásnak okoz komoly fejtörést, hogy hogyan feleljen meg valamennyi jogszabályi előírásnak. A kérdés több tízezer csomagolt terméket forgalomba hozó vállalkozást érint, amelyekre 2003-ban terjesztették ki a termékdíj-fizetési kötelezettséget. Alternatív választásra is tavaly év eleje óta van lehetősége a cégeknek. Azok, akik nem képesek az általuk kibocsátott, hulladékká váló csomagolások meghatározott arányú begyűjtéséről és hasznosításáról gondoskodni, átvállalási szerződést köthetnek egy a magyar gyakorlatban újszerű szervezeti formában működő koordináló szervezettel. Az idén 45 százalékos hasznosítási előírás teljesítéséről - a piaci elveken, de közhasznú módon működő - társaságok a szelektív hulladékgyűjtés megszervezésével gondoskodnak a szerződött partnerek által fizetett licencdíjból. A szerződött cégek így a koordináló szervezeteken keresztül mentességet kapnak a termékdíj fizetése alól. A kht.-k eddig az összes hazai csomagolási kibocsátás nagyjából felét fedték le. Zöld-szempontból ez a megoldás a kedvezőbb, mivel a hasznosítással csökken a lerakásra kerülő hulladék mennyisége.

Költségszempontból tavaly ugyancsak egyértelmű volt a licencdíjas rendszer előnye. A 2003-as termékdíjtételeket és az egyik koordináló szervezet által megadott hasznosítási díjakat összehasonlítva kiderül: a licencdíjak 44-74 százalékkal kisebb kiadást jelentettek a vállalatoknak. Adminisztratív szempontból a kötelezett cégeknek ugyancsak könnyebbséget jelentett, hogy a koordináló szervezet az illetékes állami szervek felé fennálló jelentési kötelezettséget is átvállalja. Ebben az esetben a kötelezett partner a koordináló szervezet számára, a hasznosítási megállapodás aláírásával egy időben, egy éves csomagolási kibocsátási előrejelzést ad meg. Ezt negyedévente pontosítja a tényleges kibocsátás figyelembevételével, s három hónapos bontásban történik a hasznosítási díj fizetése is. Ez lényegesen egyszerűbb, mint a termékdíjfizetés, ahol az adóhivatal, a környezetvédelmi tárca (kac), valamint a hasznosítási kötelezettség tekintetében a Környezetvédelmi Főfelügyelőség felé is beszámolási kötelezettség van előírva.

Idén lényegesen változott a helyzet. A termékdíjas törvény módosítása értelmében 2004. január 1-jétől a hasznosítási kötelezettségük teljesítéséről gondoskodó vállalkozásoknak is ki kell fizetni a termékdíj 20, illetve egyes - kötelezettségei túlteljesítését vállaló - koordináló szervezetek választása esetén 15 százalékát. A termékdíjtételek emelkedése miatt elvileg a cégek még inkább a licencdíjas megoldás választására lennének ösztönözve, ám a 20 (15) százalékos termékdíj-fizetési kötelezettség miatt ez az előny lényegesen kisebb. A mintaadatok alapján a hasznosítási díj, 15 százalék termékdíj fizetésével számolva, a műanyagoknál 38, a társított csomagolásoknál 52,5, az alumíniumnál 58, az egyéb fémeknél 59, az üvegcsomagolásnál 43, míg papírnál 35 százalékkal így is olcsóbb, mint ha a cég a termékdíjat fizetne, nem beszélve a zöld szempontokról. A másik következmény, hogy a licencdíjas megoldást választó cégekre a 20 (15) százalékos termékdíj miatt dupla adminisztrációs teher hárul. A vállalkozások koordináló szervezet felé fennálló kötelezettségei változatlanok, de emellett a termékdíjfizetés adminisztrációs kötelezettségei is megjelennek. Emiatt az érintett cégeknek az első forgalomba hozatalkor a kac-hoz be kell jelentkezniük. Emellett a 20 (15) százaléknyi termékdíj fizetésére az APEH-nak a havi, negyedévi vagy éves adóbevallásban fel kell tüntetniük a termékdíjat és negyedéves vagy éves részletező bevallást kell tenni, a kötelezettség nagyságától függően. A pénzmozgásnak a termékdíjnál az APEH-nak tett bevallásokat kell követnie.

Összegzésként, a licencdíjas rendszert választó cégek idén jelentős többletadminisztrációs teherre számíthatnak. Ennek anyagi vonzata nehezen pontosítható, de a kizárólag forintosítható terheket nézve - a környezeti haszon mellett - a termékdíj 15 százalékának kifizetése mellett is 32-59 százalékkal alacsonyabb fizetési kötelezettséggel lehet számolni a koordináló szervezethez történő csatlakozással. (NIG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.