A nyomda- és csomagolóanyag-ipar egyik fő alapanyaga, a papír várhatóan tovább drágul. Világpiaci ártrendje szempontjából sokatmondó, hogy kiinduló anyaga, az északi fehérített fenyőcellulóz (nbsk) ára kétéves csúcsra drágult az erős kereslet és a megcsappant európai kikötői készletek nyomán. A piaci ármozgásokat tükröző finn Pix index március hetében tonnánként a 611 dollár fölé lendült az nbsk esetében, vagyis bő 50 dollárral az év eleji szint fölé.
A facellulóz alapanyagként még mindig fontos a papírgyártásban, bár már hódítanak a hulladék-újrahasznosító eljárások is. A drágulását ezért előbb-utóbb követi a papíré.
A cellulóz és a papír világpiaci ármozgása közötti eltérés a kizárólag papírból dolgozó Neusiedler-Szolnok Papírgyár Rt.-t is érzékenyen érinti Ferencz Gábor gazdasági igazgató szerint, főleg, mert Magyarországon nincs érdemi cellulózgyártás. (Ám a mintegy 75 százalékban exportra gyártó cég rendelésállománya is nagyobb a néhány hónappal korábbinál.)
Viszont a csomagolópapírok dollárban számolt világpiaci ára az erős ázsiai kereslet nyomán érezhetőbben emelkedett az elmúlt két hónapban - számolt be az egyedüli hazai gyártó, a Dunapack -, ám ez az emelkedés is elmaradt a tervezett ütemtől.
Magyarországon tavaly közel 14 százalékkal, 88 kilogrammra nőtt az egy főre jutó papír- és kartonfelhasználás. Ám a termelés csak 5,5 százalékkal bővült, megközelítve az 542 ezer tonnát - derül ki a Papíripari Kutatóintézet adataiból. A többletigényt főleg importból elégítették ki, amely 8 százalékot meghaladóan, 634 ezer tonna fölé duzzadt. A kivitel bő 10 százalékkal csökkent, bár a termeléshez viszonyított részaránya így is 50 százalék felett maradt.
A hazai termelés több mint 84 százalékát a hullámalappapírok és a mázolatlan famentes író-nyomó papírok adták, míg az újságnyomó, valamint a mázolt író-nyomó papírok egésze hiányzott az itteni kínálatból.
Az import fellendülését Szőke András, a Dunapack értékesítési igazgatója a keresleti szerkezet módosulásával, valamint a forint múlt év eleji (dollárral, euróval szembeni) szárnyalásával magyarázza. Főleg ez utóbbi miatt a cég belföldi eladásai tavaly csak mintegy 2 százalékkal nőttek, közben összforgalma 4 százalékkal, 255 ezer tonnára emelkedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.